nieuws

Toegezegd standaard aanvraag- formulier pas in september online

Archief

Het vorig jaar door het e-businessplatform aangekondigde standaard aanvraagformulier voor auto, opstal en aansprakelijkheid particulieren (avp) komt pas in september online beschikbaar. Met een papieren versie wordt momenteel proef gedraaid.

Het e-businessplatform beloofde bij aanvang (november 2000) dat voor het eind van 2001 een aantal “quick wins” gerealiseerd zouden worden. Dat is ten dele gelukt.
Toegezegd werd de ontwikkeling van standaard aanvraagformulieren voor een aantal ‘gemakkelijke’ producten. Volgens Frits Keij, secretaris van het platform en directeur van Branche Initiatieven (ABZ), zijn eind vorig jaar standaard aanvraagformulieren gerealiseerd voor auto, opstal en avp.
“Er is een werkgroep opgericht waarin tussenpersonen en mensen met verstand van standaardisatie zitting hebben genomen. Dat op zich was al een aardverschuiving. Het is namelijk voor het eerst dat tussenpersonen vragen konden formuleren voor deze gestandaardiseerde aanvraagformulieren. Dit werd altijd door verzekeraars gedaan, die de vragen dusdanig formuleerden dat een 100% acceptatie werd bereikt. De opdracht aan deze werkgroep was het ontwerpen van een formulier waarmee minimaal een acceptatiegraad van 80% werd bereikt. Dit formulier is toegestuurd aan de deelnemende verzekeraars in het platform en de verzekeringstechneuten bij deze maatschappijen. Vraag was of zij met deze formulieren 80% van de aanvragen konden accepteren. Het antwoord luidde ‘ja’. De verzekeraars stelden wel als voorwaarde dat er dan ook sprake moest zijn van elektronische acceptatie. Dat laatste is een enorme stap voorwaarts en een aanvulling op de toegezegde papieren versie.”
“Als wij de elektronische versie van deze aanvraagformulieren in september klaar hebben, dan is er zonder meer sprake van een quick win”, aldus Keij. Om dat te bereiken gaat een kleine groep van zogeheten business architects, mensen die zowel verstand van IT hebben als van marketing en zakelijke processen, bekijken hoe de systemen en werkprocessen aangepast moeten worden om die graad van 100% acceptatie online voor elkaar te krijgen. “Het gaat nog niet eens zozeer om de techniek”, zegt Keij. “Het moeilijkste is de eventuele aanpassing van de werkprocessen. Bovendien wordt er door verzekeraars met enige angst naar gekeken. Verzekeraars willen namelijk het risico van te voren kunnen inschatten. Dat zal met deze werkwijze niet altijd mogelijk zijn.”
Voorlopig zijn alleen de verzekeraars die deelnemen in het e-businessplatform betrokken bij de ontwikkeling van de elektronische variant. Dat zijn Nationale-Nederlanden, Aegon, De Goudse, Generali, ASR, Delta Lloyd en Achmea.
Polisvoorwaarden
Een tweede toegezegd resultaat is al wel bereikt. Een groot deel van de polisvoorwaarden is online gebracht voor tussenpersonen via het ABZ Atrium.
Twaalf grote maatschappijen hebben hun polisvoorwaarden aangeleverd. Andere grote en middelgrote verzekeraars volgen nog dit kwartaal. Branche Initiatieven zal actie ondernemen om ook de kleinere spelers te activeren om polissen online te zetten. “Daar wordt een actieve campagne voor opgezet. Deze verzekeraars worden individueel benaderd”, aldus Keij.

Reageer op dit artikel