Onderverdeeld naar brancheresultaten valt op dat bij Motorrijtuigen het premievolume ten opzichte van vorig jaar licht zal dalen. Onderzoeker Nico Jacobs van het CVS geeft aan dat dalende premies per post, gecombineerd met het feit dat het wagenpark nauwelijks groeit, hiervan de oorzaak zijn. Aangezien de schadelast nog sterker daalt dan het premievolume, zal bij Motorrijtuigen een technisch resultaat van 10% (6%) worden gehaald.
Bij Brand stijgt het premievolume met slechts 1%, maar een verklaring hiervoor heeft het CVS niet. Doordat er in de eerste helft van 2005 weinig grote branden waren en ook geen omvangrijke stormschades, zal het technisch resultaat dit jaar uitkomen op 13% (12%).
Ook bij Transport zijn grote schades tot nu toe uitgebleven, terwijl het premievolume behoorlijk toenam (met 7%). Dit alles resulteert in een technisch resultaat van 17% (11%), zo verwacht het CVS.
Het resultaat van de overige schadebranches (waaronder Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand) geeft de meest opvallende stijging te zien: van 2% in 2004 tot 10% dit jaar. Ook hieraan ligt een daling van de schadelast ten grondslag, gecombineerd met een lagere kostenratio en een beter resultaat op herverzekering.
De toegenomen aandacht voor preventie zou een oorzaak kunnen zijn van de dalende schadelast, aldus het CVS.
Mercedes-Benz Insurance Services