nieuws

Ruim 650 kantoren weigeren aan Gidi te voldoen

Archief

Ruim 650 assurantiekantoren weigeren aan de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair (Gidi) te voldoen. Dat zegt Willem van Es, voorzitter van de Stichting Implementatie Gidi.

Volgens Van Es staan er in Nederland 13.000 tussenpersonen ingeschreven in het SER-register. “Deze zijn echter niet allemaal actief. Zo zitten er 675 dark numbers bij. Deze kantoren antwoorden niet op (aangetekende)brieven of telefoontjes. Zij betalen wel aan de SER. Daarnaast hebben we ongeveer 550 recente inschrijvingen. Deze trekken we ook van de 13.000 af, omdat we ze nog niet hebben verwerkt. Dan zijn er ruim 650 assurantiekantoren die ronduit weigeren mee te werken. Daarvan kunnen we dus niet vaststellen of ze gidi-proof zijn. Dan zijn er ongeveer 1.000 assurantiekantoren waarbij de Advieswijzer, een van de vereisten, ontbreekt. Van nog eens 1.000 kantoren zijn de spullen onderweg. Al met al zijn er zo’n 9.000 kantoren die wel voldoen aan de Gidi-vereisten”, vertelt Van Es.
Over het geheel genomen is hij wel tevreden. “Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen. Maar er zijn er maar 650 die echt zeggen dat we de pot op kunnen. Dat valt dus wel mee. Het ziet er heel behoorlijk uit.” Van Es denkt dat een hoop kantoren de Wet Financiële Dienstverlening (WFD) afwachten. “De Gidi-vereisten worden overgenomen in de WFD. Maar ik vind zo’n afwachtende houding dom. Je kan beter zorgen dat je je zaakjes op orde hebt.”
Breuk
Levensverzekeraar Legal & General neemt van zeven kanoren geen productie meer, omdat zij na een jaar nog niet voldoen aan de Gidi-vereisten. Kantoren moeten een adequate beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben, aangesloten zijn bij het klachteninstituut en in het bezit zijn van een Advieswijzer. Vooral dit laatste levert problemen op. Bij een controle door de verzekeraar konden dertig kantoren geen Advieswijzer overleggen. De Stichting Implementatie Gidi kon van zeven kantoren niet vaststellen dat zij aan de vereisten voldeden.
Bij Fortis ASR zijn de kantoren aangeschreven. “Het antwoord van de kantoren is nog niet binnen. Zodra dat er is, gaan onze inspecteurs er op af. Het moeilijkste zijn de kantoren die nergens op reageren”, vertelt Johan van der Schoot, directeur communicatie van het ASR-bedrijf.
Delta Lloyd vergelijkt periodiek de bestanden met de bestanden van de Stichting Implementatie Gidi. “De accountmanager neemt vervolgens contact op met de kantoren die niet Gidi-proof zijn. Besproken wordt welke stappen ze nog moeten nemen. Deze stappen worden vastgelegd. Op dit moment zijn circa zestig kantoren van onze belangrijkste relaties nog niet Gidi-proof. Bij dertig gaat het om het ontbreken van de Advieswijzer. Bij de andere dertig ontbreekt ook nog een aansprakelijkheidsverzekering en/of zijn ze niet aangesloten bij het Klachteninstituut”, aldus woordvoerster Angelique Bronnenberg.
Nationale-Nederlanden heeft de voorwaarden van Gidi ondergebracht in de samenwerkingsovereenkomsten met het intermediair. “We proberen de samenwerkingsovereenkomsten voor het einde van deze maand ondertekend terug te krijgen. Vervolgens gaan we het vergelijken met de bestanden van de Stichting Implementatie Gidi. Als daaruit blijkt dat kantoren niet Gidi-proof zijn, dan bevriezen we de relatie met het kantoor”, vertelt woordvoerster Talien Willems.

Reageer op dit artikel