nieuws

Renault komt toch met merkpolis via dealers

Archief

Sinds kort verkoopt Renault een merkpolis via het eigen dealernetwerk. De autofabrikant was in gesprek met Schadegarant over de introductie van een merkpolis, maar heeft toch gekozen voor distributie via de eigen dealers.

De Renault New Deal Polis wordt geadministreerd door volmachtbedrijf Turien & Co. Risicodrager is Alpina, die ook achter de merkpolissen van BMW, Nissan en Rover zit. Bij de verkoop van een nieuwe auto verwijst de dealer de klant voor het sluiten van een New Deal Polis door naar één van de met Turien samenwerkende tussenpersonen. Renault leek eerder een merkpolis volgens het Schadegarant-concept op de markt te gaan brengen, waarbij de polis wordt verkocht door het intermediair, zonder dat de dealer daarbij betrokken is. Opel, Volkswagen, Toyota en Mazda voeren al zo’n polis.
Schadegarant-directeur Johan Schoonhoven is teleurgesteld: “We waren in onderhandeling met Renault Financial Services, maar men heeft ons niet laten weten dat er toch besloten is de polis via de eigen dealers te gaan verkopen”. Schoonhoven vindt het jammer dat de tussenpersoon wordt buitengesloten bij de verkoop. Omgekeerd zal nu bij schadeherstel de dealer worden gemeden: “We hebben al een brief gestuurd waarin we meedelen dat we geen Renault-dealers meer zullen benaderen voor beschadigde Renaults”.
Volgens Erik Schneider, directeur van Turien & Co, heeft Renault al meer dan een jaar geleden besloten het New Deal-concept in de markt te gaan zetten en werd daarnaast gesproken met Schadegarant. “Het is dus niet zo dat heel recentelijk is besloten een merkpolis te gaan voeren; de polis is al een paar maanden op de markt. Alleen wordt deze nog niet echt gepromoot omdat het New Deal-concept ook andere diensten omvat die nog in ontwikkeling waren.” Schneider is tevreden over de verkoop van de merkgebonden autopolissen die Turien & Co administreert. “Het is geen product dat heel veel wordt verkocht en dat verwachten wij ook niet, maar het loopt.”
Er zijn nu 27 automerken die een merkgebonden polis voeren; de meeste verkopen de polissen via leads van de eigen dealers. Van de grote merken hebben alleen Citroën en Peugeot nog geen eigen polis.

Reageer op dit artikel