nieuws

Onderzoek wijst uit: intermediair blijft dominant verkoopkanaal

Archief

Het intermediair blijft een dominant verkoopkanaal in de verzekeringswereld. Samen met de banken heeft het intermediair 70% van de markt in handen, aldus een onderzoek door bureau IG&H, in opdracht van de NVA.

Volgens het onderzoeksbureau kunnen 871 grote assurantiebedrijven (1.194 vestigingen) bogen op een marktaandeel van 36% in de distributie van verzekeringen en hebben 9.257 middelgrote en kleine assurantiekantoren (9.268 vestigingen) een aandeel van 29%. De top van 38 makelaars- en captivenetwerken (292 vestigingen) zou goed zijn voor 13% marktaandeel. Negen banken (1.896 vestigingen) scoren volgens IG&H 12% en dertig verkoopketens en inkoopcombinaties (1.233 vestigingen) komen uit op een aandeel van 10% in de distributie van verzekeringen.
Bij verzekeraars is de concentratie van portefeuilles is nog groter: de top-10 van de grote verzekeringsconcerns heeft volgens het onderzoek 80% van de verzekeringsmarkt in handen. In de levenmarkt scoort de top-10 zelfs een nog hoger percentage: 90%. Dat is volgens IG&H een stijging van tien procentpunt ten opzichte van 1997. In de schademarkt nam het marktaandeel in die periode toe van 61% naar 64%.
Het bureau voorziet dat de concentratietendens verder zal toenemen, zowel bij verzekeraars als bij tussenpersonen. Vooral de inkoopkracht van grotere intermediairs zal verder groeien, waarbij kleinere portefeuilles worden opgezogen door grote makelaars en netwerken. Ook door het in huis halen van portefeuilles van captivenetwerken zal de concentratietendens bevorderen. Captivehoudende maatschappijen hebben nu al via hun captives 18% van de intermediaire verkoop in handen, waaronder Aegon met 5% en Nationale-Nederlanden en AXA elk met 3%. Volmachtkantoren en serviceproviders bij wie verzekeraars particuliere portefeuilles stallen, hebben de helft van alle eenvoudige schadepolissen in handen.

Reageer op dit artikel