nieuws

Nieuwe verzekeraar Fortis levert Amev eerherstel op

Archief

De assurantienamen Amev, Stad Rotterdam en Woudsend zullen 2004 nog net, maar 2005 niet meer overleven. Fortis ASR zegt te werken aan een nieuwe intermediairverzekeraar, die een nieuwe handelsnaam verdient. In de inrichting van het nieuwe bedrijf blijkt Amev opvallend vaak de norm te zijn waarnaar Stad Rotterdam zich moet gaan voegen. Fortis herstelt dus met terugwerkende kracht Amev in ere.

De overname van ASR (De Amersfoortse en Stad Rotterdam) door Fortis in oktober van het jaar 2000 leverde de nieuwe verzekeringsreus een valse start op. Fortis-topman Anton van Rossum was, in zijn drang aandeelhouders te overtuigen van de juistheid van een investering van negen miljard gulden, wat al te enthousiast over ASR. Hij noemde ASR een droomonderneming en zei dat “ASR een veel grotere commerciële daadkracht heeft en veel efficiënter en goedkoper werkt dan Amev”. De cijfers over de afgelopen jaren wijzen echter anders uit: Amev is winstgevender dan Stad Rotterdam.
Carlo de Swart, in 2000 benoemd tot nieuwe topman van Fortis ASR, deed er graag een schepje bovenop en prees ‘zijn’ Stad Rotterdam de lucht in. Onder zijn leiding ging het nieuwe verzekeringsbestuur in Rotterdam zitten; van de oude Amev-directie bleef vrijwel niets meer over. Het laat zich eenvoudig raden dat ze van dit alles in Utrecht op z’n zachtst gezegd weinig vrolijk zijn geworden.
Mede om die reden is van de beoogde synergie binnen Fortis ASR nog weinig terecht gekomen. Te veel mensen hebben de hakken nog in het zand staan als het gaat om samenwerking tussen Amev en Stad Rotterdam. Huidig Fortis ASR-topman Jacques van Ek weet hoe de praktijk eruit ziet: “Een buitendienstman vindt het verliezen van een post erg, maar een post verliezen aan een zustermaatschappij wordt bij ons gezien als het ergste wat je kan overkomen”. De keuze voor één nieuw verzekeringsmerk voor de bestaande labels Amev, Stad Rotterdam en Woudsend is daarom zeker ook van belang voor het eigen personeel, dat hierdoor gedwongen wordt tot samenwerking.
Sponsoring
De nieuwe naam wordt in het najaar van 2005 geïntroduceerd, als de integratie van de drie bestaande werkmaatschappijen voltooid is. Volgens Van Ek is die naam nog niet bekend. “Het is niet beslist dat het het label Fortis wordt. Fortis staat bekend als bank en dan ook nog als vierde van ons land. De keuze voor de naam en het moment van bekendmaking van deze nieuwe naam zal mede bepaald worden door de beleving die het intermediair hierbij heeft.”
Over de namen van de specialisten (De Amersfoortse, Amev-Ardanta, Europeesche, Falcon en Verzekerings Unie) wordt pas nagedacht ná het besluit over het fusiebedrijf, dat goed is voor 75% van de totale premieomzet van Fortis ASR in ons land (circa e 5,2 mld). Over de sponsoring van voetbalclubs moet eerder een beslissing zijn genomen. Nu nog is Amev de hoofd- en shirtsponsor van FC Utrecht (tot juli 2005) en Stad Rotterdam van Feyenoord en Excelsior (tot juli 2004); Woudsend is voornaam subsponsor van Heerenveen. “We gaan in elk geval terug van drie tot één club en wellicht zelfs tot nul”, zo zegt Van Ek. Ondanks dat Van Ek zelf een fervent supporter is van FC Utrecht, lijkt de sponsorinteresse van Fortis zich te richten op Feyenoord.
Fortis ASR wil de naamsbekendheid van het nieuwe label verhogen ten opzichte van de huidige situatie. Amev scoort nu 80% en Stad Rotterdam 75%. Het doel voor de toekomst is een geholpen naamsbekendheid van 85-90% en daarvoor worden “extra gelden” opzijgezet.
Begrip
Alvorens tot het schrappen van de labels over te gaan, heeft Fortis ASR uitgebreid z’n oor te luister gelegd bij de primaire klant, de assurantietussenpersoon. Het beeld wat daaruit is ontstaan, is dat Stad Rotterdam en Woudsend als commercieel sterker worden gezien en Amev juist op verzekeringstechnische vakkennis hoger scoort. “Het nieuwe label moet die twee sterke punten combineren”, aldus commercieel directeur Thijs Meinders.
Opvallend is dat, volgens Meinders, het Amev-intermediair weinig moeite heeft met een nieuwe naam. “Had je al veel eerder moeten doen”, is zelfs een regelmatig gehoorde opmerking. Het intermediair van Stad Rotterdam is wat terughoudender en hecht meer aan het eigen merk, terwijl dat van Woudsend ronduit negatief staat tegenover de ontwikkeling. “Maar daar komt het argument bij dat men bang is in een grote organisatie op te gaan.”
Van Ek zegt begrip te hebben voor “de nodige aarzelingen” bij het intermediair. “Er bestaat een grote loyaliteit ten opzichte van de merken en het grootste gevaar dat we zullen moeten bestrijden, is dat van de vervreemding. We informeren alle Fortis ASR-tussenpersonen daarom per brief en zullen ze in het vervolg per kwartaal over de ontwikkeling blijven informeren en uitnodigen voor praatsessies. Het gevoel bij een merk moet echter niet worden overtrokken. Als je doorvraagt, blijkt dat uiteindelijk neer te komen op de goede relaties met Jan, Piet of Klaas bij maatschappij X. Als die relaties blijven bestaan, speelt het label geen rol.”
Volgens de huidige plannen gaat de nieuwe maatschappij het intermediair ondersteunen volgens vier verschillende ‘bedieningsconcepten’. Van Ek: “Het kleine intermediair blijft net zo belangrijk als het grote en we nemen geen afscheid van tussenpersonen”.
Arbeidsplaatsen
De integratie van Amev, Stad Rotterdam en Woudsend levert Fortis ASR naar verwachting een reductie van 350 arbeidsplaatsen op. Het concern wil tussen 2003 en 2005 in totaal 750 arbeidsplaatsen schrappen. De drie vestigingsplaatsen Utrecht, Rotterdam en Woudsend blijven bestaan, al zullen door centralisatie van staven in Utrecht – o.m. marketing en sales – wel “enkele honderden mensen” hun werk zien verhuizen. In Rotterdam blijft Fortis in het in eigendom zijnde pand aan het Weena 70. Het huurpand Weena 200 wordt waarschijnlijk wel verlaten.
Van Ek benadrukt dat kostenreductie niet het belangrijkste motief is. “De verbetering van de operationele resultaten moet minimaal gelijk zijn aan de opbrengst van kostenbesparingen. Het samenvoegen van het productassortiment betekent een stukje sanering en moet winst opleveren bij de acceptatie en de schadeafhandeling. Elke branche moet straks op zichzelf winstgevend zijn en winstgevende groei is de bedrijfsdoelstelling.”
In het nieuwe productassortiment wordt volgens Van Ek gekeken naar “the best of both worlds”. Dat blijken veelal producten van Amev te zijn. Zo wint de Amev Levenslijn het van de individuele levenproducten van Stad Rotterdam en was Amev al de leidende pensioenverzekeraar. Amev is verder bepalend in het nieuwe assortiment zakelijke schadeverzekeringen en is dat evenzeer bij de verzuimverzekeringen. Van Stad Rotterdam wordt de hybride hypotheek overgenomen. De producten zullen ook afgenomen worden door de 240 verkopers tellende loondienstorganisatie Verzekerings Unie.
Het ICT-systeem dat gebruikt wordt door ‘de nieuwe verzekeraar’ is gebaseerd op het Amev-platform. De performance van Amev is namelijk beter dan die van Stad Rotterdam en Woudsend en Amev is verder gevorderd in de ketenintegratie. “De performance van Stad Rotterdam en Woudsend is gewoon niet goed genoeg”, durft Van Ek zelfs wel te stellen. “We zijn in ons besluit gesterkt door het performance-onderzoek van DAK, NVA en NBVA.”
En tot slot wordt het provisiesysteem bij de nieuwe Fortis-maatschappij straks gebaseerd op ‘premie maal duur’; inderdaad, het huidige Amev-systeem. Stad Rotterdam leidt de provisie nu nog af van het verzekerd kapitaal.
Jacques van Ek: “”Bij ons vindt een buitendienstman het verliezen van een post aan een zustermaatschappij het ergste wat hem kan overkomen.”
Anton van Rossum (rechts) en Carlo de Swart in oktober 2000: “Stad Rotterdam werkt veel effectiever en goedkoper dan Amev”.

Reageer op dit artikel