nieuws

Nieuw kredietproduct Finansbank uitsluitend via intermediair

Archief

De voornamelijk rechtstreeks opererende Finansbank heeft een nieuw consumptief-kredietproduct, dat alleen via het intermediair aan de man wordt gebracht. De van oorsprong Turkse bank blijft echter focussen op direct-banking en wil in april van start gaan met internetbankieren.

Het nieuwe Finans Continu Krediet wordt uitsluitend via tussenpersonen aangeboden en biedt tot e 25.000 een gratis overlijdensrisicodekking. Verder kan de klant tweemaal per jaar betaling van de maandtermijn uitstellen. Via het directe kanaal kunnen bij de bank nog het Flex Krediet (doorlopend) en het Vast Krediet (persoonlijke lening) worden gesloten. Spaarproducten zijn Top-Interest en Termijndeposito. “Onze spaarrente is sinds afgelopen maandag 4,8%; daarmee bieden we één van de hoogste rentetarieven in de markt”, aldus woordvoerster Filiz Derecik.
Vanaf e 500 kunnen ook beleggingsproducten worden gesloten, waarbij wordt belegd in een aantal fondsen van ABN Amro; indien gewenst kan ook een andere fondsenportefeuille worden samengesteld. Op verzekeringsgebied wordt in samenwerking met Delta Lloyd een gerichte lijfrente aangeboden.
Intermediair
Voor de spaar- en beleggingsproducten werkt Finansbank vanaf 1997 al met het intermediair. Sinds september vorig jaar biedt de bank consumptief krediet aan, dat tot nu toe alleen rechtstreeks gesloten kon worden. “We werken met zo’n honderd tussenpersonen samen, die ook kredietproducten wilden aanbieden”, zegt Derecik. “Wij vonden een apart product de beste manier om dat mogelijk te maken. Wij willen de verkoopkanalen gescheiden houden; je hebt al snel een conflict met tussenpersonen als je rechtstreeks naar de consument adverteert met aantrekkelijke rentetarieven. Door met een apart product voor het intermediair te werken, is geen verwarring mogelijk.”
Voor het Finans Continu Krediet zijn de bestaande tussenpersonen benaderd; daarnaast wil de bank het aantal intermediairs uitbreiden door adverteren. “Consumptief krediet is bedoeld voor een andere doelgroep dan de spaar- en beleggingsproducten. Die worden vaak gesloten door wat meer vermogende klanten. Ons huidige tussenpersonenbestand biedt misschien niet voldoende mogelijkheden om een leenproduct af te zetten; wij willen daarom ook tussenpersonen bereiken die meer jonge klanten hebben.”
Internet
Finansbank heeft voor dit jaar nog meer nieuwe producten in petto. Hypotheken zitten daar echter niet bij: “We hebben daar wel naar gekeken, maar we willen de nadruk blijven leggen op de directe verkoop. Bij het daadwerkelijk sluiten van hypotheken blijkt de klant toch vaak te kiezen voor persoonlijk advies”, aldus Derecik.
Medio april start Finansbank, dat in ons land geen kantorennet heeft en uitsluitend via telefoon of internet contact heeft met de klant, met internetbankieren. Klanten kunnen nu al producten en informatie aanvragen op de site www.finansbank.nl. “Onze klanten krijgen een klantnummer en een inlogcode, waarmee ze hun saldo kunnen bekijken en overboekingen kunnen doen.” Later moeten meer uitbreidingen volgen. Sinds kort kan bij de bank ook per telefoon gebankierd worden, te vergelijken met het M-bankieren van de Postbank.
Finansbank Holland is voor 81% eigendom van de internationale Finansbank Holding en voor 19% eigendom van Finansbank Suisse. In 2001 boekte het Nederlandse bankbedrijf (160.000 klanten) een nettowinst van e 15,3 mln bij een omzet van e 48,6 mln.

Reageer op dit artikel