nieuws

Nationaal Spaarfonds wint Product Management Game

Archief

Nationaal Spaarfonds wint Product Management Game

Het Nationaal Spaarfonds (NSF), onderdeel van het concern Delta Lloyd, heeft met het team N=5 de finale van de Product Management Game in Cambridge gewonnen. Het NSF-team liet ‘Wild Horses’ van Avéro, in de voorrondes nog te sterk, achter zich.
De teams van Amev, Zwitserleven, Allianz, Stad Rotterdam, Univé, Nationaal Spaarfonds, GMAC, Delta Lloyd, NIB Capital en Avéro Achmea stortten zich met fanatisme op een virtuele markt voor oudedagsvoorzieningen.
Er werden vijf rondes gespeeld. Elke ronde kende twee elementen: een speelronde en kennisoverdracht. Via de zogeheten PM Signalen werd melding gemaakt van marktontwikkelingen en via een videoverbinding werd het meest actuele nieuws op een groot scherm gebracht. Zo werd tijdens het speelweekend gesuggereerd dat Nationale-Nederlanden niet langer de sponsor is van het Nederlands voetbalelftal, maar dat Amev het contract heeft overgenomen. Ruud Dekker, marketing-directeur van de Utrechtse verzekeraar, zei er het volgende over: “De overname van het contract van NN kost ons tussen de dertig en veertig miljoen euro. Wij hebben alle kaarten opgekocht omdat wij graag onze tussenpersonen laten meegenieten van het EK in Portugal”.
Andere kennisoverdracht vond plaats door lezingen van onder meer de sponsors IBM, Brunel, Fundix en Uniserv. Tijdens de spelrondes konden de teams externe adviseurs inhuren van genoemde sponsors en van de organisatoren For All Finance, IG&H en MoneyView. Soms gebeurde dit op wel heel bijzondere wijze. Zo werden Jan Donselaar (MoneyView) en Elly van der Wijk (IG&H) letterlijk ontvoerd door de teams van NSF en Avéro.
Ook andere methodieken werden niet geschuwd. Elk team zat in zijn eigen ‘war room’, maar dat weerhield de deelnemers niet van spionage. Sleutels werden zoek gemaakt, zodat teams niet aan de slag konden, dan wel hun kamer niet uit konden. Elke speelronde duurde 45 minuten en floppies met de nieuwste gegevens moesten stipt op tijd ingeleverd worden.
Buiten de spelrondes ging men overigens uiterst amicaal met elkaar om. Tijdens het diner in het historische College Corpus Deï werd er zelfs op de tafels gedanst, iets dat door de Engelse gastheren niet erg op prijs werd gesteld. Ook tijdens de ‘evening punting’, een rondvaart over de rivier ‘The Cam’ waarbij de platte boot met behulp van een stok voortgeduwd wordt, bracht verbroedering. Dit mede door de geschonken glühwein en de eigen meegebrachte whisky.
De organisatoren van de Product Management Game kunnen, als je de deelnemers mag geloven, terugzien op een zeer geslaagd evenement dat voor herhaling vatbaar is.
N=5: “We kwamen om te winnen en dat hebben we gedaan”.
RVS roert trom op negenduizend abri’s
In de periode van vlak voor Kerstmis tot en met het nieuwjaarsweekeinde waren zo’n 9.000 abri’s in heel het land voorzien van advertenties van RVS.
Deze campagne, die was gebaseerd op het zeer bekende logo van RVS, liet de consument zien op welke momenten deze verzekeraar er voor zijn klanten is. Het ging daarbij om thema’s als ongevallen, gezinsuitbreiding en pensioenvoorziening. RVS maakt tegelijkertijd van de gelegenheid gebruik om iedereen prettige feestdagen te wensen.
De campagne richtte zich met name op tweepersoonshuishoudens en gezinnen. Hiertoe behoren zowel nieuwe klanten als bestaande klanten, voor wie de campagne moest dienen als een bevestiging voor de goede keuze.
Toch riep de campagne ook vragen op. Zo werden wij van Jus d’Assurance daadwerkelijk aangesproken door een hondenbezitter. Toen deze man namelijk tijdens de kerstdagen met zijn dierbare viervoeter een wandeling maakte in Soest, was hij een abri tegengekomen die voorzien was van de poster met een reeks hondjes rondom het RVS-echtpaar. “Maar RVS kent toch helemaal geen dierenverzekeringen”, richtte hij zich met uiterst serieuze blik tot ons.
Onze reactie dat het hierbij om een verbeelding van het begrip ‘gezinsuitbreiding’ ging, ontmoette vooral onbegrip. Wij hopen voor RVS dat ze gevrijwaard zijn van aanvragen voor een huisdierenverzekering.
Twee van de vier abri-posters van RVS.
‘Roodharigen zijn de slechtste autorijders’
Arne Jansen bezong ooit zijn liefde voor ‘meisjes met rode haren’. Maar als het op autorijden aankomt, dan komen de roodharige meisjes minder positief uit de bus. Datzelfde geldt overigens ook voor roodharigen van het mannelijke geslacht, zo heeft een onderzoek in opdracht van de Australische verzekeraar Suncorp uitgewezen.
Roodharigen zijn de slechtste autobestuurders van allemaal. Zij rijden gemiddeld meer dan ‘andersharigen’ te hard, maken zich drie keer zo vaak schuldig aan verbaal en non-verbaal geweld jegens andere weggebruikers en zijn ook het meest bij verkeersongevallen betrokken: 62% tegen 56% van de blondharigen, die als netste en meest rustige autorijders uit het onderzoek naar voren kwamen. Overigens heeft Suncorp bij de publicatie nadrukkelijk gesteld dat het absoluut niet in de bedoeling ligt de haarkleur als premiebepalende factor te gaan hanteren.
Het onderzoek geeft niet aan wat het rijgedrag van kale mensen is ten opzichte van personen met een haardos. VIJFDE KOLOM: Ook benieuwd naar uitkomst van onderzoek naar rijgedrag van ‘snorren’ en ‘baarden’?

Reageer op dit artikel