nieuws

Moneyou geen snelle boy

Archief

Moneyou, de nieuwe online hypotheekaanbieder, onderscheidt zich van soortgenoten als Eubos en EuropeLoan doordat bij de aanvraag van een hypotheek een tussenpersoon kan worden ingeschakeld. Via advertenties in de kranten en via talloze spotjes op de radio probeert Moneyou de internetter naar haar site te lokken. Kern van de boodschap is steeds dat You centraal staat bij de kersverse hypotheekaanbieder.

door Bert Both
Een tijdje geleden werd aan een ondernemer gevraagd hoe zijn bedrijf aan die naam kwam. In de overvloed aan naamsveranderingen de laatste tijd weet ik niet meer om welk merk het ging. Wat me wel bijstaat is zijn antwoord: hij zocht iets eenvoudigs, iets wat dichtbij de mensen stond, zoals Ben. Iedereen was in de ban van Ben. Ik ben Ben. Jij bent Ben. Hij is Ben. Zo wordt een merk verpersoonlijkt, dichtbij gebracht. De abstractie van het merk wordt fysiek gemaakt, letterlijk ‘belichaamd’. En toch is het niet één persoon, het zou iedereen kunnen zijn. Of de Nederlander er uiteindelijk intrapt, is vers twee, want het is altijd nog afwachten of de Nederlander inderdaad Ben tot vriend wil hebben. De paradox van Ben is dat hij per slot van rekening een allemansvriendje blijft en dus een vreemde. Hij is niet Erik, Nico of John, je voetbalmaatjes met wie je na afloop van de wedstrijd een biertje drinkt.
You, you, you
Kan het nog persoonlijker?, vragen merkenbouwers en communicatiedeskundigen zich natuurlijk af. Kunnen we dit nog overtroeven, aftroeven? Ja hoor, dat kan. Niet voor niets hebben we persoonlijke voornaamwoorden. Die kun je tegenwoordig claimen, net als kleuren. Je hebt KPN-groen en KLM-blauw en waag het niet daaraan te komen. Het modemerk WE Company is in het bezit van ‘we’. Natuurlijk niet het Nederlandse WIJ, HY en ZY, dat heeft het merk zelfs van de hand gedaan. Te weinig internationaal, veel te gewoontjes. In het Engels klinkt het allemaal veel beter.
Of er ook een I en YOU is, weet ik niet, maar in elk geval is er wel Moneyou. Nee, dit is geen typefout, de Griekse Y verbindt het geld met jou. Dat is wel zo prettig, voor jou dan.
Oer-Nederlands
Nu moet u niet denken dat Moneyou een of ander Engels of Amerikaans bedrijf is. Nee, Moneyou is oer-Nederlands, van ‘ABN Amro Bouwfonds Nederlandse Gemeenten’, zo staat te lezen in de communicatie-uitingen. De site vermeldt bovendien dat dat ‘de grootste gespecialiseerde hypotheekaanbieder van Nederland’ is. Als we dat maar weten. Dit is geen buitenlandse snelle boy die over onze ruggen probeert snel rijk te worden, maar een door en door betrouwbaar Nederlands bedrijf. En eigenlijk heb ik de naam nog niet goed gespeld, want dat is Mon@you. Dat moet u maar eens proberen in Word, na @ ziet u direct waarom die spelling als domeinnaam niet geschikt is.
Het signaal van de apenstaart is echter overduidelijk: dit is een internetbedrijf. Da’s direct al minder. Weliswaar van degelijke Nederlandse bodem, maar toch…:op internet zitten we niet echt te wachten vandaag de dag. Wel voor informatie, niet voor transacties. Toch blijven de die-hards het proberen: the train is going on.
Raak met hagel
Hoe krijg je iemand zover dat hij of zij de site gaat bezoeken? D-day is het moment dat iemand voornemens en bezig is een huis te kopen. Aanwezigheid op de zoekmachines van makelaars is een must. Daarnaast kun je in de massamedia best wat in het wilde weg met hagel schieten, want de kans dat je raak schiet is groot. We veranderen om de zeven jaar gemiddeld van huis. Dus als je maar lang genoeg volhoudt, is het altijd prijs. Als je de juiste media kiest.
Moneyou kiest voor radiocommercial en kleine advertenties in dagbladen, de zogenaamde Ingezonden Mededelingen, IM’ers . Dat ligt voor de hand, is voor de eenvoudige boodschap relatief goedkoop en heeft een groot bereik. Wat opvalt bij het bezoek aan de site, is dat er warempel sprake is van synergie in symboolgebruik, lettertype, kleuren en tekst. Prima, dat zien we ook wel eens anders.
Onderscheid
Waarin onderscheidt het aanbod van Moneyou zich? Het merk claimt de laagste maandlasten en rente vanaf 4,1% lijkt inderdaad laag. Natuurlijk beseft de consument daar de betrekkelijkheid van, maar het bedrag heeft vooral een signaalfunctie: ‘wij gaan concurreren op prijs’.
Daarnaast wordt in de communicatie benadrukt dat de bezoeker binnen een uur een hypotheekofferte krijgt. Dat is inderdaad snel als de Overtoom. Of het hout snijdt, is vers twee. Haast is de grootste vijand bij de aanschaf van een hypotheek. Een hypotheek is geen PL’etje.
Verder beweert Moneyou dat de klant altijd (!) een hypotheekadviseur ter beschikking heeft. Dat is nogal overdreven, want op zaterdagavond om 22.00 uur is er echt niemand thuis om mij te woord te staan.
De kern van deze en andere communicatie-uitingen is dat YOU centraal staat. Jij weet nu zelf precies hoe je een hypotheek regelt. Jij kan nu slim gebruik maken van de overwaarde (die ouwe koe hadden ze echt weg kunnen laten). Jij kiest voor de laagste lasten, wat altijd interessant is. De communicatie-insteek is maximaal ontvangergericht. Jij staat centraal en jij mag het zeggen. In de praktijk zijn dat vaak meer woorden dan daden.
Hoe overtuigend is het aanbod via internet? Wat is het voordeel als je via internet een hypotheek sluit? Ja, je kunt het doen vanuit je luie stoel achter je eigen pc, maar dat is echt niet zo bijzonder. Het medium internet maakt allang geen indruk meer. Het gaat echt om de kale, koele voordelen. Word je beter geïnformeerd? Is er sprake van lagere lasten? Is het gemakkelijk?
Veel informatie
Moneyou maakt niet de fout dat de deal alleen via internet gesloten kan worden. De adviseur kan ook langskomen. Internet heeft voordelen, want dat is goedkoper. Voor de adviseur zal een procent afsluitprovisie betaald moeten worden. Dat is heel inzichtelijk en overtuigend. Op de site wordt gebruik gemaakt van de toegevoegde waarde van internet. Het aanbod is concreet en de site bevat veel informatie. Er is geen keuze uit allerlei verschillende hypotheekvormen die allemaal weer anders inwerken op de fiscale situatie, maar één standaardproduct met veel uitleg.
Wie er niet uitkomt en nog meer informatie wil, kan een adviseur bellen. Ook dat kost (nog) niets extra’s. Terecht, want dat zijn de mensen die de consument over de streep kunnen trekken en de site kunnen controleren op de kwaliteit van de informatie. Moneyou heeft voor elk wat wils.
Ik zet mijn vraagtekens bij de scherpte van het renteaanbod. Ik vraag me ook af of dit echt allemaal wel even gemakkelijk is. Maar voor een bepaalde groep mensen, mensen die doorzettingsvermogen hebben en vrijblijvend meerdere hypotheekaanbiedingen willen vergelijken, is Moneyou een serieuze, overtuigende en betrouwbaar aanbieder. En dan heb je als nieuw internetbedrijf toch wel het maximum bereikt.

Reageer op dit artikel