MKB Punt moet ondernemers aan intermediair binden

MKB Punt, een nieuwe franchise-organisatie van NN en ING Bank, moet de positie van tussenpersonen en kantoren van de ING Bank in het MKB-segment verbeteren. De organisatie verstrekt advies tegen betaling over een tal van ondernemersonderwerpen: fiscale kwesties, import en export, bedrijfsopvolging, subsidies, milieu en dergelijke.

De nieuwe franchise-organisatie, met de hoofdvestiging in Rotterdam, draait al geruime tijd 'proef' onder de werknaam 'Business Support Company'. Onlangs werd deze naam definitief veranderd in MKB Punt. Ondertussen heeft de organisatie zich al met 26 vestigingen over het land verspreid. Voorlopig bestaat het streven om honderd franchisenemers te werven: vijftig banken en vijftig tussenpersonen.
Met de oprichting van MKB Punt kunnen de deelnemende tussenpersonen en bankkantoren de concurrentie aangaan met onder meer accountants, juristen en fiscalisten en andere adviseurs. Het advies van MKB Punt is onafhankelijk en wordt verstrekt door zo'n zeventig consultants (niet in dienst van MKB Punt), waarmee de adviesorganisatie inkoopafspraken heeft gemaakt. In enkele adviesbureaus heeft de ING Bank een financieel belang.
Beide tussenpersonenorganisaties reageren positief op de nieuwe activiteit van NN en ING-Bank
Waarom zou de ondernemer niet gewoon rechtstreeks bij deze adviseurs te rade gaan?
Volgens Laurens Masereeuw, marketingmanager van MKB Punt, heeft de ondernemer die via het intermediair adviezen inwint, het voordeel dat de betreffende adviezen aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen. "Bovendien zijn de adviezen concreet en praktisch en niet wollig, zoals je ze soms wel eens ziet voorbijkomen".
MKB Punt gaat een drietal diensten aanbieden. Het eenvoudigst is het 'advies op afstand'. Dit is een schriftelijk advies voor een bescheiden vraagstuk (kosten: f 200). Het advies is binnen tien werkdagen in bezit van de ondernemer. "Een volstrekt uniek product in de advieswereld", aldus Masereeuw.
Voor meer complexe vraagstukken is er het 'persoonlijk advies'. Hierbij wordt het probleem van de MKB'er na een eerste intake-gesprek geanalyseerd. Het derde product betreft advisering op het gebied van bedrijfsvervolging of overname. Hiervoor worden gespecialiseerde consultants ingehuurd.
Deelname aan de franchise-organisatie (over de kosten doet MKB Punt geen uitspraken) houdt in: materiaal voor het kantoor, mailings voor de bedrijfsklanten, nieuwsbrief voor de bedrijfsklanten, workshops voor de klanten, opleidingen en een marketing-toolkit (advertenties, DM-materiaal et cetera.)
De directie van MKB Punt bestaat uit Peter Doornbos (ex-ING Bank) en Frank Monsma (ex-NN) en telt op dit moment achttien werknemers. De adviesorganisatie is een joint venture van NN en ING Bank, maar de laatste is juridisch eigenaar van het bedrijf.
Volgende week start MKB Punt met een landelijke advertentiecampagne in regionale dagbladen waarbij ondernemers in het midden- en kleinbedrijf op de hoogte worden gebracht van het bestaan van de nieuwe franchise-organisatie. Ook beschikt het bedrijf over een site op Internet met (commerciële) informatie voor de ondernemer: www.mkbpunt.nl. Opmerkelijk is dat deze website eveneens op het Verzekerings Atrium te vinden is, terwijl de doelgroep daar helemaal niet kan komen.
MKB Punt is gevestigd in de Alexanderpolder, Postbus 87773, 3009 AT, Rotterdam. Telefoon: 010-286.23.73, fax: 010-286.23.47.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.