nieuws

Luchtkasteel in de aanbieding?

Archief

Zes procent provisie op ingelegde gelden of een rendement van 167%? De keuze is duidelijk, zo vindt het nieuwe bedrijf Capital Investment Partners (CIP).

CIP stuurt een aanbieding voor een investeringsprogramma per fax naar assurantietussenpersonen. Volgens Jan Bart Kremer, die de indrukwekkende titel draagt van large accounts supervisor, krijgen alle tussenpersonen in ons land zo’n fax. “Mijn hand is lam van het intypen van de faxnummers”, zo onderstreept hij de omvang van zijn inspanningen.
De fax belooft tussenpersonen “een veel hoger rendement dan normaal”. Als voorbeeld van ‘normaal’ wordt een provisie van 6% gepresenteerd op een spaarverzekering waarop elke maand e 100 wordt gestort. Het speciale “investeringsprogramma” van CIP levert echter bij een inleg van e 18.000 (180 keer e 100) in vijftien jaar een rendement op van e 66.000. De tussenpersoon kan dan als provisie e 23.000 tegemoet zien, “oftewel 167%”, zo luidt de onnavolgbare rekensom.
De drie M’s
Volgens de CIP-brochure wordt belegd in het midden- en kleinbedrijf. Kremer licht toe dat dit voor 90% in Nederlandse bedrijven gebeurt en “zeker niet in de horeca of detailhandel”. Leidraad bij het nemen van participaties in bedrijven is volgens CIP het principe van de drie M’s: management, marketing en money.
Investeerders moeten hun geld inleggen in een door iedere tussenpersoon afzonderlijk op te richten commanditaire vennootschap (“commanditaire vereniging”). De gelden blijven op de rekening van de CV, totdat een beslissing over de te nemen participaties is genomen. CIP is volgens de brochure gevestigd aan de Bermweg in Capelle aan den IJssel. De registers van de Kamers van Koophandel vermelden op dit adres het bedrijf Junior Advertising en enkele aanverwante vennootschappen. Capital Investment Partners ontbreekt.

Reageer op dit artikel