nieuws

Levenportefeuille Univé naar Hooge Huys

Archief

Univé gaat “op korte termijn” levensverzekeringen van Hooge Huys verkopen. De SNS Reaal-dochter zal de gehele Univé-portefeuille zelfs gaan overnemen.

Begin dit jaar meldde AM (zie nr. 1/2, pag. 31) al dat Univé het voornemen had om het levenbedrijf af te stoten. Dat werd toen nog in alle toonaarden ontkend door het bedrijf. Volgens Univé werd gezocht naar “samenwerking met een derde”. Reden voor die zoektocht was en is de beperkte schaalgrootte van Univé Leven.
Vorig jaar bedroeg het brutopremie-inkomen e 24,6 mln, een niveau dat in 1996 al werd gehaald. Toenmalig topman Thijs Meinders sprak destijds de ambitie uit om te groeien naar een premieomzet Leven van e 500 mln. Daar is Univé nimmer aan toegekomen. Sinds juli 1999 verkoopt Univé beleggingsverzekeringen voor rekening van Zwitserleven. Vooralsnog blijft die samenwerking bestaan.
Intentie
Univé zegt de intentie te hebben om de nieuwe productie voortaan onder te brengen bij Hooge Huys. “Op termijn” wordt de bestaande portefeuille verkocht aan Hooge Huys. De data voor het risicodragen van de nieuwe productie en de aankoop van de circa honderdduizend lopende Univé-polissen zijn nog niet bepaald. Het bijbehorende prijskaartje is één van de punten van onderhandeling.
Mochten alle intenties in werkelijkheid worden omgezet, dan zal het merendeel van de veertig medewerkers van Univé Leven meeverhuizen met de portefeuille. “Hooge Huys heeft een vestiging in Assen en daar zouden zij dan naartoe kunnen”, aldus Univé-woordvoerster Jacolet Terpstra.
Distributiekanaal
Univé prijst “het innovatieve en kwalitatief hoogwaardige assortiment en de goede primaire processen van Hooge Huys”. De verzekeraar hoopt daarmee op zo kort mogelijke termijn een breed en innovatief productenpakket te kunnen aanbieden onder het eigen Univé-merk. “Verwachting is dat Univé hiermee haar positie als totaalaanbieder van verzekeringen versterkt.”
Hooge Huys op haar beurt wil de komende drie jaar “sneller groeien dan de markt in het retailbedrijf, met behoud van zelfstandigheid”. Verder lonkt een nieuw distributiekanaal, naast de SNS-bankfilialen en zelfstandige tussenpersonen. Het Univé-kanaal omvat ongeveer 150 kantoren van veertig onderlingen, waar duizend mensen werkzaam zijn. Het klantenbestand van Univé is 1,2 mln verzekerden groot.

Reageer op dit artikel