nieuws

Levenbedrijf Allianz wil substantieel groeien

Archief

Allianz Nederland Leven, ontstaan door fusie van de levenbedrijven van Royal Nederland met Zwolsche Algemeene (ZA) – wil dit jaar substantieel groeien. Dit is één van de doelstellingen die de fusiemaatschappij heeft ontvouwd tijdens een vierdaagse introductiecampagne voor het intermediair.

Ongeveer 850 van de duizend uitgenodigde tussenpersonen scheepten zich op één van de vier dagen in op een cruiseschip voor een twee uur durende presentatie van de nieuwe huisstijl, de productenlijn (Allianz Design) en offertesoftware van de fusiemaatschappij.
Met een premievolume in 2002 van e 405 mln uit 300.000 polissen is Allianz de tiende levensverzekeraar (290 medewerkers) van ons land. Een bescheiden omvang, erkent ook algemeen directeur Frank Rosenmuller in zijn openingsspeech, maar daarin moet verandering komen. De doelstelling is om substantieel te groeien in de komende jaren. “Als we niets zouden doen, worden we vanzelf een keer de vijfde levensverzekeraar vanwege het indikkingproces. Maar we willen zelf ook doorgroeien, in Leven met 10% en in hypotheken met 5%.”
Om de groei in premieomzet te realiseren, zijn kosten noch moeite gespaard om het intermediair te bewegen tot verkoop van Allianz-producten. Een drie maanden durende introductieactie moet voor de gewenste vergroting van de nieuwe productie zorgen. Tijdens deze actie, van 25 mei tot en met 25 september, kunnen assurantiekantoren twee tickets verdienen voor Formule 1-grandprixwedstrijden op voorwaarde dat e 20.000 tot e 40.000 nieuwe premie wordt geproduceerd. Wordt er meer dan e 40.000 premie geboekt, dan reist één medewerker per assurantiekantoor af naar het racecircuit van Indianapolis in de VS.
Onderzoek
Naast substantiële groei in omzet legt Allianz Nederland Leven veel nadruk op de kwaliteit van haar dienstverlening. Doorlopend onderzoek in opdracht van de maatschappij heeft uitgewezen dat het intermediair vandaag de dag onnoemelijk veel waarde hecht aan een goed presterende backoffice, zei directeur Govert Trouwborst. Uit het onderzoek in het laatste kwartaal van 2002 kwam Allianz goed naar voren, maar dat kwam meer op het conto van fusiepartner Zwolsche Algemeene (ZA) dan van Royal Nederland. Het intermediair waardeerde de prestaties van ZA met een gemiddeld cijfer van 7,23, Royal scoorde gemiddeld een 7,10.
Gemeten naar vier belangrijke backoffice-activiteiten (afspraken nakomen, foutloos werken, snelheid mutaties en snelheid nieuwe polissen) komt Allianz met een gemiddelde van 7,01 uit de bus, beduidend meer dan de naaste concurrenten Hooge Huys (6,91), Stad Rotterdam (6,20), AXA (5,56), Zwitserleven (5,40) en Nationale-Nederlanden (5,18), aldus Trouwborst. Hij benadrukte wel dat het hoge gemiddelde van Allianz meer te danken is aan de prestaties van ZA (7,31) dan aan die van Royal Nederland (6,71). Trouwborst: “Hoe dan ook, Allianz wil een gemiddelde van 7,25. En dat is geen gemakkelijke taak, maar een excellente dienstverlening aan het intermediair is voor ons een must.”
Gunstig kwam Allianz ook uit de bus bij een vergelijkend onderzoek door productmanager Jeroen Kruisdijk naar de premie voor gelijkblijvende risicoverzekeringen. Tijdens zijn presentatie van de nieuwe productsoftware liet hij zien dat Allianz met een premie van e 74 per maand, exclusief premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid (pva), de nummer twee van de markt is. Koploper is Legal & General met een maandpemie van e 72. De nieuwe software wordt nog deze maand uitgereikt aan het intermediair. Allianz Hooge Stad AXA Zwitser- NN Huys R’dam leven Nakomen van afspraken 7,19 6,90 6,61 5,97 5,69 5,60 Foutloosheid van werken 7,00 7,00 6,38 5,83 5,78 5,65 Snelheid verstrekken nieuwe polis 7,05 7,00 6,29 5,49 5,29 4,78 Snelheid verwerken mutaties 6,81 6,74 5,82 4,95 4,64 4,43 Gemiddeld 7,01 6,91 6,20 5,56 5,40 5,18 Gelijkblijvende risicoverzekering* Legal & General 72,00 Allianz 74.00 Hooge Huys 85,71 AXA Leven 93,81 Delta Lloyd 96,48 Amev 96,82 Stad Rotterdam 98,52 Zwitserleven 100,00 Nationale-Nederlanden 101,70 Aegon 105,16 * maandpremie zonder pva.
In vier dagen tijd scheepten ruim achthonderd tussenpersonen zich in op het ‘Allianz-cruiseschip’.

Reageer op dit artikel