nieuws

Internetbedrijf Xeeper claimt miljoenen bij DSB

Archief

Xeeper, een internetbedrijf dat onder meer krediet aanbiedt onder de naam Debet Card Services, heeft een claim van e 8 mln neergelegd bij DSB Groep. Het bedrijf zou voor aangebrachte kredietaanvragen geen vergoeding hebben ontvangen en wil dat via een kort geding alsnog bewerkstelligen.

De claim van Xeeper-eigenaar Tim Wijnen zou volgens DSB voortkomen uit het beëindigen van de samenwerking eerder dit jaar. “Zijn manier van reclame maken voor de zogeheten Geld Kaart via www.krapbijkas.nl voldeed niet aan de richtlijnen”, zegt woordvoerder Klaas Wilting. “Er ligt gewoon een zakelijk geschil. Niets meer en niets minder.”
Wijnen beweert echter dat DSB stelselmatig geen provisie heeft betaald voor door Xeeper aangeleverde aanvragen voor Debet Cards. Het zou om zo’n elfduizend aanvragen gaan. “Er lijkt over een langere periode sprake te zijn geweest van manipulatie van computersystemen op aangebrachte aanvragen als kredietbemiddelaar voor consumptief krediet.” Een intern onderzoek door de eigen accountantsdienst van DSB zou volgens Xeeper hiaten aantonen in de administratie en de afhandeling van DSB. “Bovendien is van 13.000 adressen aangegeven dat zij al bekend waren bij DSB. Volgens de eigen richtlijnen had dat echter geen rol moeten spelen.”
In totaal zouden bij DSB gegevens van 25.000 klanten zoek zijn geraakt. “Maar klanten bleken inmiddels wel rechtstreeks via DSB een kaart te hebben aangeschaft”, zegt Wijnen. “Daar kwamen wij achter toen wij herinneringen gingen sturen aan potentiële klanten die al een kaart bleken te hebben. Als uit intern onderzoek bij DSB blijkt dat daar op grote schaal klantgegevens zijn verdwenen, liggen die dan op straat? De AFM zou moeten ingrijpen. DSB lapt alles aan zijn laars.”
Xeeper wil in kort geding betaling van openstaande facturen, een voorlopige voorziening voor geleden schade en toestemming voor een contra-onderzoek afdwingen. Bovendien eist Xeeper een verbod op uitgifte van creditcards van het label GO!Card.
De beëindiging van de samenwerking waar Wilting naar verwijst, kent volgens Wijnen een lange voorgeschiedenis, waarbij DSB herhaaldelijk heeft geprobeerd de samenwerking te beëindigen, danwel Xeeper over te nemen. “Maar uiteindelijk heb ik er zelf op 8 september een einde aan gemaakt. DSB wil zijn straatje schoonvegen, maar ik laat niet met me sollen.” Xeeper werkt nu met Royal Bank of Scotland als kredietverstrekker.
De onjuiste wijze van reclamemaken voor de Geld Kaart via www.krapbijkas.nl kwam pas aan het licht toen DSB zelf deze kaart ging aanbieden op www.geldkaart.nl, een actie die niet goed viel bij Wijnen. “De site was een exacte kopie van die van ons”, zegt hij. “Er ontbrak onder meer een prospectus, maar inmiddels voldoet onze site wél aan de richtlijnen.”

Reageer op dit artikel