nieuws

Hoteliers vinden premies verzekeringen nogal hoog

Archief

Van de hoteliers vindt 45% de premies van verzekeringen absoluut te hoog, 38% vindt ze acceptabel, 2% vindt het wel meevallen en 15% heeft er geen mening over. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte & Touche en het tijdschrift Hospitality Management, een vakblad voor het hotelwezen.

Bijna alle hoteliers (98%) vinden dat zij hun bedrijf goed hebben verzekerd. Toch kunnen er vraagtekens bij deze beleving worden gezet, als gekeken wordt naar de aanwezige en ontbrekende dekkingen. Er werd in het onderzoek onder meer gevraagd naar het bezit van een reeks bedrijfsverzekeringen. Hier volgen de percentages:
– brandschade 94%- aansprakelijkheid 93%- bedrijfsschade 90%- opstal 84%- inventaris 84%- ziektekosten 71%- rechtsbijstand 55%- ziekengeld 53%- annulering 15%- anders 12%Dat slechts 53% een ziekengeldverzekering heeft afgesloten, is misschien wat minder opmerkelijk dan het lijkt. Carlo d’Avino, teammanager Acceptatie Horeca van Amev zegt daarover in Hospitality Management: “De lage penetratiegraad bij ziekengeld kan te maken hebben met het feit dat veel met oproepkrachten wordt gewerkt. Die zijn niet altijd zomaar te verzekeren”. Deze veronderstelling wordt min of meer bevestigd door directeur Maik Willems van de keten Bastion Hotels. “Wij verzekeren onszelf alleen voor echte calamiteiten; daar horen operationele zaken als ziekengeld niet bij. Natuurlijk, het hangt af van de grootte van je bedrijf. Ziekte is met duizend medewerkers makkelijker op te vangen dan met tien medewerkers.”
Ongehoorde risico’s
Hans Kersten, voorzitter van de branchegroep Horeca, Recreatie en Cultuur van Deloitte & Touche, wordt niet vrolijk van de cijfers. “Kijkend naar de schade in relatie tot de verzekering, lopen mensen risico’s die ongehoord groot zijn. De premies kunnen dan wel hoog zijn, maar over het algemeen betekent een brand dat je heel veel reserves moet hebben om het te overleven. Dat is voor de gemiddelde hotelier niet weggelegd. Ook op een bedrijfsschadeverzekering wordt bij brand vaak een beroep gedaan. Dus ook daarin zijn de risico’s enorm.”
Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat het onderwerp verzekeringen weinig belangstelling bij de hoteliers ontmoet. Meer dan de helft van de hoteleigenaren (56%) zegt geen idee te hebben hoeveel men per jaar betaalt. “Je kunt je afvragen in hoeverre deze kosten dan via kamerprijzen over de gasten worden omgeslagen…”, vraagt redacteur Emiel Bootsma van Hospitality Management zich hardop af.
Zelf afweging maken
Van de hoteliers heeft 30% wel eens overwogen om bepaalde risico’s niet te verzekeren. Of, zoals een van de geïnterviewden het stelt: “Alle risico’s die te duur zijn om te verzekeren in verhouding tot hoe vaak er iets gebeurt, neem ik voor lief”. Maar dat is toch het vakgebied van de verzekeraar, vraagt Bootsma zich af. “Inderdaad”, vindt Kersten: “Wanneer hoteliers die afweging gaan maken, nemen ze risico’s die misschien weloverwogen, maar toch onverstandig kunnen zijn. Verder is het heel frappant dat 56% niet weet hoeveel ze betalen, en dat toch 45% vindt dat het te veel is. De hoogte moet je relateren aan premies bij andere verzekeraars. Gevoelens zijn ook feiten, maar ik maak me daar wel zorgen over. Verzekeraars zullen hun product dus beter moeten verkopen, want blijkbaar zit er een gat tussen de belevingswereld en de realiteit.”

Reageer op dit artikel