nieuws

Helft verzekeraars rekent nog niet met brutorendementen

Archief

Helft verzekeraars rekent nog niet met brutorendementen

Volgens onderzoeksbureau MoneyView valt het met de transparantie voor de klant nog tegen: de helft van de levensverzekeraars rekent in de Financiële Bijsluiter nog niet volledig met brutorendementen. Dit bleek tijdens het vorige week gehouden Hypotheken Event dat grotendeels in het teken stond van transparantie en zorgplicht. De veranderde regelgeving is voor de meeste hypotheekverstrekkers en -adviseurs echter geen reden om met een bezorgde blik de toekomst in te kijken.
Theodor Kockelkoren, hoofd van de sector Strategie bij de Autoriteit-Financiële Markten (AFM), maakte op het IIR-congres duidelijk dat de Financiële Bijsluiter meer een middel is dan een doel. “De consument moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Daarom leggen wij de nadruk op transparantie. We kunnen echter niet verwachten dat iedereen de bijsluiter gaat lezen en hem ook begrijpt. De Financiële Bijsluiter kan er niet voor iedereen zijn; daarom hebben we het intermediair.”
Marc Jordens, commercieel manager bij MoneyView Support, ging in op het rekenen met brutovoorbeeldrendementen in de Financiële Bijsluiter. De AFM heeft verzekeraars laten weten dat in de bijsluiter met brutofondsrendementen gerekend moet worden waar alle kosten nog vanaf moeten worden getrokken. Dat geldt ook voor het eigen voorbeeldrendement, dat nu in veel gevallen nog een nettorendement blijkt te zijn. Daarmee worden de – lagere – voorbeeldkapitalen beter vergelijkbaar.
Volgens een onderzoek van MoneyView rekende in januari echter nog maar de helft van de levensverzekeraars in hun offertes volledig met brutorendementen. “In de praktijk ontstaan er grote problemen met het weergeven van alle kosten”, aldus Jordens. “Daarnaast eist de AFM volledige transparantie in de zin van ‘bekendheid met alle kenmerken van alle producten’. Dat zou het inzicht voor de consument juist weer kunnen verhinderen.”
De zorgplicht van de adviseur bestaat er daarom volgens Jordens in niet alle informatie aan de klant mee te delen, maar door middel van een ‘afvalrace’ alleen die producten in het advies te betrekken die bij de klant passen. Daarbij moeten vergelijkbare rekenuitkomsten worden gepresenteerd door te werken met brutovoorbeeldrendementen.
Stellingen
Tijdens het congres werd aan de aanwezigen een aantal stellingen voorgelegd waarover gestemd kon worden. Bas Millenaar, directeur van De Hypotheker, stelde dat er zoveel gaat gebeuren dat de werkelijke shake-out onder het intermediair nog maar net is ingezet. “Het wordt steeds moeilijker om te voldoen aan alle eisen. Er wordt steeds meer gestuurd op kwaliteit; geldverstrekkers kiezen in toenemende mate voor kantoren die een keurmerk hebben.” De overgrote meerderheid, waaronder 100% van het aanwezige intermediair, was het hiermee eens.
Ondanks de economische teruggang kon driekwart van de bezoekers zich vinden in de stelling dat de gouden jaren nog niet voorbij zijn en dat het gevecht om de klant nu kan gaan beginnen. Hans de Vroome (Acadium Bastion) lichtte toe: “Ik denk dat de gouden jaren wel voorbij zijn voor de oversluitmarkt, het gebruiken van de overwaarde voor beleggingen en de snelle verkopers. Er wordt meer gevraagd van de adviseurs; het distributiekanaal zal uitdunnen en er zal veel worden gevraagd van de inventiviteit van de aanbieders.”
Millenaar maakt zich vooral zorgen over het kwaliteitsniveau binnen de branche: “Het is de schuld van geldverstrekkers en verzekeringsmaatschappijen dat de rotte appels onder het intermediair hun gang kunnen blijven gaan.” Dat werd beaamd door 66% van de aanwezigen, die voor de helft uit hypotheekverstrekkers bestonden. “Dat heeft alles te maken met verantwoord ondernemen. Er worden heel veel hypotheken overgesloten en dat komt voornamelijk door de Scheringa’s. Ik krijg veel mensen in de winkel die met dergelijke aanbieders in zee zijn gegaan. Het enige advies dat ik ze dan nog kan geven, is: ‘Komt u maar mee naar de binnenplaats, dan krijgt u een standrechtelijke executie’, want die mensen zijn gewoon niet meer te redden. Wij doen ook geen zaken met Amev en Direktbank, die samenwerken met bedrijven als Gelink en DSB. Je moet je huis niet inzetten in een casino. Daardoor hebben we nu die ellende met het toezicht.”
GMAC wint hypotheekprijs
De GMAC Plus Spaarhypotheek is tijdens het Hypotheken Event gekozen tot ‘Hypotheekproduct van het jaar 2003′. Het product kreeg tijdens de verkiezing 64% van de stemmen en liet daarmee de andere genomineerden Delta Lloyd (WoonPlusHypotheek), Hooge Huys (Financieel Plan), NN (Combinance Hypotheek) en Postbank (Startershypotheek) ver achter zich.
De winnende hypotheek was vooral genomineerd vanwege het concept van risk based pricing. De basis van dat concept, dat GMAC Hypotheken als enige in Nederland hanteert, is dat voor hogere risico’s een hoger rentetarief wordt gerekend dan voor lagere risico’s.
GMAC-directeur Rob van den Berg wordt gelauwerd.

Reageer op dit artikel