nieuws

Generali België: accent op leven

Archief

Op last van het Italiaanse moederbedrijf gaat Generali België het accent op levensverzekeringen leggen. Verder moet een marktaandeel van 5% worden bereikt; dat is nu nog 1,5%.

Generali België was vorig jaar goed voor een premie-omzet van e 300 mln, waarvan 56% uit schadeverzekeringen en 44% uit levenpolissen, aldus de Belgische krant De Financieel-Economische Tijd. Die verhouding moet andersom worden, onder meer door sanering van de autoportefuille. In het gehele Generali-concern komt tweederde van de omzet uit levenproducten.
De ontwikkelingen in België zouden geenszins model staan voor de toekomst van Generali in ons land. “Generali Nederland is een zelfstandig onderdeel van de groep”, zo laat de directie weten. “Wij hebben onze eigen targets die los staan van die van het bedrijf in België. De Italiaanse moedermaatschappij heeft geen omvangeis aan Generali Nederland opgelegd.”
Een eventuele eis vanuit Italië voor een marktaandeel van 5% zou voor Generali Nederland ook vrijwel ongewonnen werk zijn. De maatschappij heeft nu een aandeel van ongeveer 0,6%. In 2000 zorgden het leven- en het schadebedrijf voor een brutopremie-inkomen van respectievelijk e 144 mln en e 100 mln. In Diemen werken 450 medewerkers voor Generali.

Reageer op dit artikel