nieuws

Felle kritiek op kredietaanbieders

Archief

De Autoriteit-Financiële Markten (AFM), de Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond trekken ten strijde tegen misleidende praktijken van kredietaanbieders. De AFM concentreert zich daarbij op koppelverkoop; de andere twee organisaties waarschuwen de consument vooral voor verkooptrucs in het algemeen.

De AFM waarschuwt voor koppelverkoop bij het sluiten van kredieten. Vaak worden kredietovereenkomsten aangeboden waarbij al een overlijdensrisico- of arbeidsongeschiktheidsverzekering in het te lenen bedrag is verwerkt. “Kredietgevers kunnen en mogen consumenten verplichten om bij een lening een andere overeenkomst te sluiten, maar dan moet deze verplichting vooraf duidelijk worden gemaakt. Ook moet de consument uitdrukkelijk het recht hebben zelf te bepalen met welke partij deze verplichte overeenkomst wordt aangegaan. Dit gebeurt echter vaak niet.” De AFM wil geen specifieke voorbeelden noemen: “Wij hebben het verschijnsel gezien en willen daar in algemene zin op wijzen”, aldus een woordvoerder.
Sluwe trucs
De Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond hebben samen een onderzoek gehouden naar de verkoopmethoden van kredietaanbieders. Zij wijzen op ‘sluwe trucs’. In de ConsumentenGeldgids wordt een overzicht gegeven van de dergelijke verkooppraktijken. Daarbij worden aanbieders genoemd als Frisia, Moonen, Postkrediet, Roona, Crefinass (alle DSB), Eurokrediet en Gelink.
De Consumentenbond en Eigen Huis eisen van de overheid maatregelen: “Duidelijke schriftelijke informatie over het product, de risico’s, de periodieke last en de totale last over de hele looptijd moet ten minste 24 uur voor tekenen van de overeenkomst in bezit zijn van de consument. Afsluitprovisie moet worden verboden en vervangen door gespreide betaling van provisie over de hele looptijd.” De verenigingen willen dat deze eisen worden opgenomen in de Wet Financiële Dienstverlening en roepen maatschappijen op om geen zaken te doen met “bemiddelaars die zich van sluwe trucs bedienen”.
Onlangs maakte DSB bekend dat Hooge Huys de nieuwe risicodrager is van de overlijdensrisicoverzekeringen die aan de consumptief-kredietproducten van DSB gekoppeld worden. Volgens DSB is in dit geval echter geen sprake van koppelverkoop. “Wij vinden het positief dat hierop de aandacht wordt gevestigd”, zegt verkoopdirecteur Hans van Goor van DSB, die zich niet aangesproken voelt door de kritiek. “Wij geven de klant altijd veertien dagen bedenktijd; dat is meer dan de wettelijk verplichte 24 uur. Verder is bij ons het sluiten van een overlijdensrisicoverzekering niet verplicht. Wij doen niet aan koppelverkoop.”

Reageer op dit artikel