Op de drie bovenste verdiepingen van het voormalige regiokantoor van de zorgverzekeraar VGZ aan het Keizer Karelplein in Nijmegen wordt druk geklust. Schilders en tapijtleggers zijn in een hoog tempo bezig de werkruimtes klaar te maken voor de komst van 17 van de 23 werknemers van Koolhaas, die op dezelfde voorwaarden in dienst zullen treden bij GS Verzekeringen. Afgelopen week hebben zij alvast een kijkje genomen op hun nieuwe werkplek.
Het volmachtbedrijf GS Verzekeringen is begin juni van start gegaan onder leiding van Wim de Witte, die eerder dit jaar nog directeur was van Polis Direct. Wegens onenigheid met aandeelhouder Bovemij over onder meer sponsorcontracten met de volleybalbond en de TVM-wielerploeg moest De Witte daar het veld ruimen. Uiteindelijk werd hij, na het voeren van diverse procedures, door Bovemij voor ongeveer een half miljoen gulden afgekocht.
Luxe auto's
De Witte zegt dat het aanvankelijk zijn bedoeling was zich bij GS Verzekeringen te beperken tot het verzekeren van luxe auto's (vanaf f 75.000), tegen een concurrerende prijs en met gebruik van een speciaal beveiligingssysteem waarmee gestolen auto's opgespoord kunnen worden. Op verzoek van het met hem samenwerkende intermediair heeft hij z'n productaanbod inmiddels uitgebreid met onder meer verzekeringen voor normale auto's (zonder BM-ladder maar een kortingsregeling die gebaseerd is op het aantal jaren dat de verzekerde z'n rijbewijs heeft in combinatie met no claim met betrekking tot schuldschades), motorverzekeringen en oldtimerverzekeringen. Het bedrijf telt inmiddels 24 medewerkers (waarvan ruim driekwart afkomstig is van Bovemij en Polis Direct).
In eerste instantie was GS Verzekeringen volledig in handen van R. Sluyter, directeur van het Rotterdamse volmachtbedrijf Gebr. Sluyter. Enkele weken geleden is hier echter een eind aan gekomen. Volgens De Witte is dit gebeurd wegens de ongekend snelle groei van het bedrijf. Binnen enkele maanden werd er flink productie gemaakt. Sluyter en compagnon B. Kuit (naar wie momenteel een justitieel onderzoek loopt) bezitten nu nog een klein deel van de onderneming. Kuit was tot voor kort adjunct-directeur bij GS Verzekeringen. De meerderheid van aandelen is nu in handen van De Witte zelf. Het overige deel is eigendom van volmachtgever AGF.
Geen verrassing
De verkoop van Koolhaas door het moederbedrijf Geové Verzekeringen komt allesbehalve als een verrassing. Het bedrijf staat reeds geruime tijd te koop. Al jaren worstelt Koolhaas met de problemen die een grote autoportefeuille met zich meebrengt. Zo'n 85% van de productie bestaat uit motorrijtuigverzekeringen. Directeur Kegel gaf eerder dit jaar toe dat hij het bedrijf graag zou verkopen, maar dat het niet eenvoudig was om afnemers te vinden.
GS Verzekeringen neemt niet Koolhaas zelf, maar alleen de portefeuille, een deel van het personeel en de bijbehorende inventaris van Koolhaas over. Volgens De Witte is het overigens niet juist dat GS hiervoor slechts één gulden betaalt, zoals elders is gepubliceerd. Wat de aankoopprijs dan wél is, wil hij niet zeggen. "De hoogte daarvan staat nog niet geheel vast."
Als reden voor het overnemen van de portefeuille en niet het gehele bedrijf noemt De Witte de slechte naam van Koolhaas: "Het is bekend dat Koolhaas Verzekeringen een zorgenkindje is en alle aandacht van de Verzekeringskamer krijgt. Daar wilde ik liever buiten blijven. AGF zocht expansie in Nederland en heeft dat - heel slim, want het is veel goedkoper dan het opstarten van een vestiging - gevonden in het volmachtbedrijf GS Verzekeringen, een verkoopkanaal dat exclusief voor AGF werkt".
De polissen die nu nog bij Koolhaas lopen, worden per vervaldatum overgenomen door GS Verzekeringen middels een handmatige conversie in een Level-6 pakket (CCS). Volgens De Witte is dit de meest praktische en veilige oplossing. "Zo lopen we geen enkel risico, want krijgen we iedere individuele post onder ogen. Bovendien is zo een geautomatiseerde conversie, die gemiddeld zo'n vier maanden in beslag neemt, overbodig. Het samenwerkende intermediair kan vervolgens kiezen tussen het Koolhaas-product of 'overstappen' naar een vergelijkbaar product van GS Verzekeringen", aldus De Witte.
GS Verzekeringen heeft goede hoop dat het huidige intermediair van Koolhaas vrede heeft met de portefeuille-overdracht en de productie niet elders zal onderbrengen. "Ik heb een aantal positieve reacties ontvangen, maar je weet natuurlijk nooit hoe men reageert als het zover is."
Garagepolis
Als voorbeeld van een succesvolle actie van GS Verzekeringen noemt De Witte een mailing voor een garageverzekering die hij aan alle garagebedrijven in Nederland stuurde. "Daar reageerde ruim 12% op met een offerte-aanvraag. Dat vind ik bepaald geen slechte score. Hoe ik aan die adressen kwam? Gewoon gekocht bij Misset (uitgever van de Bovagkrant, red)". Hij schudt z'n hoofd als we hem vragen of de introductie van deze garageverzekering gezien moet worden als een represaillemaatregel richting Bovemij, het bedrijf waar hij zeven jaar directeur was en dat hem in de kwestie Polis Direct de rug toekeerde. "Nee hoor, geen sprake van. Ik ben gewoon erg thuis in die branche. Enkele garagehouders hebben mij zelfs op eigen initiatief benaderd." Ook zegt De Witte dat een brief van Aegon, gericht aan het met haar samenwerkende intermediair, voor de nodige promotie zorgde. In de bewuste brief adviseert Aegon haar tussenpersonen niet in zee te gaan met GS Verzekeringen, en schuwt daarbij niet om op de man te spelen:
"(...) Zo wordt één dezer dagen in de autovakbladen een advertentie geplaatst met een claim van: tot 35% korting op de premie van de garageverzekering. En dat terwijl door dezelfde bron nog niet zo lang geleden met een garantie van 10% premiekorting op praktisch iedere bestaande autoverzekering werd geadverteerd. En we hebben kunnen lezen wat daarvan is terechtgekomen. Dit toont nog maar eens aan dat er voor verantwoord zakendoen in de schadeverzekeringsmarkt méér nodig is dan alleen maar hoge kortingen (...)".
Volgens De Witte hebben veel tussenpersonen naar aanleiding van dit schrijven met belangstelling geïnformeerd naar de garageverzekering van GS. "Ik veronderstel dat dit niet helemaal de bedoeling was van Aegon", grinnikt hij.
Koolhaas: geen commentaar
Het is nog maar enkele weken geleden dat H. Kegel, algemeen directeur van zowel Koolhaas Verzekeringen als het moederbedrijf Geové, vol enthousiasme verkondigde dat hij een koper had gevonden voor de zieltogende, maar inmiddels weer opkrabbelende werkmaatschappij Koolhaas. De porteuille was gesaneerd (met behulp van Th. Ringers, naar wie inmiddels een justitieel onderzoek loopt) en de samenwerkende tussenpersonen waren verzocht minder autoverzekeringen en meer zakelijke relaties aan te brengen.
Nu de verkoop rond lijkt, zwijgt H. Kegel vreemd genoeg in alle talen. Hij weigert zelfs aan de telefoon te komen en stuurt pas na zeer lang aandringen een fax met de volgende inhoud. "Op 7 november 1996 werd een overeenkomst tot overdracht van aandelen van Koolhaas Verzekeringen gesloten tussen Geové Holding en Helco Participaties. Partijen zijn overeengekomen geen mededelingen te doen over de prijs per aandeel en de nadere condities. De feitelijke levering van de aandelen zal plaatsvinden zodra de daarvoor vereiste toestemming door de Verzekeringskamer is verstrekt. Verwacht wordt dat dit binnen enkele weken zal plaatsvinden. Tot dat moment staat Koolhaas onder leiding van de huidige directie. (...) In afgeslankte vorm zal Koolhaas Verzekeringen aan een nieuwe toekomst werken met volmachten, actieve administraties en een voor tussenpersonen interessant pakket zorgverzekeringen, zowel in de individuele als de collectieve sfeer. Een deel van de portefeuille wordt afgestoten naar AGF in Nederland vertegenwoordigd door GS Verzekeringen in Nijmegen."
Als reden voor het opmerkelijke zwijgen van H. Kegel over de verkoop wordt genoemd dat de ledenraad op z'n zachtst gezegd 'weinig gelukkig' is met de aanstaande verkoop van de portefeuille aan GS Verzekeringen. Vooral de - te lage - verkoopprijs zou Kegel zijn aangerekend door dit hoogste orgaan van Geové.
Het is vooralsnog niet duidelijk wie er achter de participatiemaatschappij Helco Participaties, de koper van Koolhaas Verzekeringen, schuil gaat. Het kantoor Bos-Veterman, Van As & De Vries advocaten (waarvan mr. C.M. de Vries de voormalige raadsman van Th. Ringers was) treedt op als 'trustee' van de participatiemaatschappij en laat weten dat de achterliggende bedrijven er 'vooralsnog de voorkeur aan geven anoniem te blijven'.
Mercedes-Benz Insurance Services