nieuws

De Jan Wie?-Hypotheek

Archief

De Jan Wie?-Hypotheek

Met individualisering in de reclame zijn we al vertrouwd sinds de technische mogelijkheid werd ontwikkeld om bij mailings in de brieftekst de naam van de geadresseerde naar believen op te nemen. Je moest dan, tegen beter weten in, denken dat ze toch voor jou een aparte brief hadden gemaakt (hoewel, je kreeg feitelijk toch wel een uniek exemplaar).
In deze geest werd onlangs voor ING een campagne voor persoonlijke hypotheken ontwikkeld. De gedachte is simpel: een goede hypotheek is een maatwerkproduct, helemaal toegesneden op de klant. Die hypotheek noem je dan in het desbetreffende geval de ‘Kees Jansen Hypotheek’.
Bij het zien van de column van Hobbe Faber in het reclamevakblad Adformatie van eind september moesten wij logischerwijs direct denken aan ING bij het zien van de kopregel: ‘De Jan Lul-Hypotheek”. Maar bij het lezen van de tekst bleek die Jan eerst bij de Fortis Bank te zijn binnengelopen. Want Fortis toont in haar tv-commercial “een Jan Lul die zó blij is met het Fortis-product, dat hij pardoes met z’n snufferd tegen een reclamebord opknalt”. Volgens Faber hebben de betrokken reclamemakers eertijds waarschijnlijk hard moeten lachen om de man die in een Interpolis-reclame tegen een glazen deur opknalt.
Beeld en geluid
Zowel op radio en televisie als in de kranten wemelt het momenteel van de hypotheekreclames. Wat de redactie van Jus d’Assurance zich afvraagt, is het volgende. Dat tv-reclame meer mogelijkheden heeft dan dagbladreclame is een ‘open deur’. Een wezenlijk verschilpunt is dat een advertentie geen geluid maakt. In de huidige tv-reclame van de Postbank met Jan Mulder wordt de suggestie gewekt dat deze ex-profvoetballer op een gegeven moment in het blauwe Postbank-leeuwpak zit. Maar ja, dat zie je niet in de krant (misschien denk je dan nog dat Howard Komproe of Xander de Buisonjé nog in dat ding zit.)
Dus in de krantenadvertentie zien wij Jan Mulder die iets in zijn oor gefluisterd krijgt door dat PostHypotheekmeisje. Echter, wie ook de tv-reclame kent, die weet dat zij op dat moment Jan het antwoord geeft op de vraag hoeveel de medewerking aan zo’n tv-spot oplevert. En sinds het verhaal de ronde doet dat deze Jan (bekend van het momenteel mede door Avéro Achmea mogelijk gemaakte programma Barend & Van Dorp) er een miljoen euro voor opstrijkt, zal bij een deel van de kijkers de animo voor een Postbank Hypotheek allicht dalen. Want daar zal natuurlijk ongetwijfeld een flinke winst op worden gemaakt om die Jan Mulder te betalen!
In de verlengde Postbank-spot zien wij ‘leeuw’ Mulder weglopen met Antonie Kamerling. De kijkers kunnen niet alleen een 0800-nummer bellen, maar bijvoorbeeld ook naar de tussenpersoon gaan. Blauwe Mulder reageert: “Heel goed! Die worden altijd vergeten, tussenpersonen.”
Het is overigens hartstikke druk op radio en televisie met reclames voor financiële diensten en met name hypotheken. Het is al vaker gezegd, dat irritante reclame verkoopbevorderend werkt. Maar als wij de sfeer in onze woonomgeving goed proeven, zijn er inmiddels steeds meer mensen die in elk geval géén contact zullen gaan zoeken met zo’n JAZEKER DE HYPOTHEKER!!!
Over de huidige Interpolisreclames op de radio wordt verschillend gedacht. De combinatie van de zeurstem van Martis Ros met ‘struikelende’ kinderstemmen, is duidelijk een kwestie van mikken op twee paarden. Sommigen vinden dat het niet kan, anderen blijven kinderstemmen acceptabel vertederend vinden. Interpolis mikt blijkens de advertenties op wel vier sporen tegelijk. De consument wordt aangeraden om 1. contact op te nemen met ‘uw tussenpersoon’; 2. contact op te nemen met ‘uw Rabobank’; 3. een 0800-nummer te bellen of 4. Op www.interpolis.nl te kijken.
In de radioreclame is dat heel leuk opgelost. Het kinderstemmetje rijmt: “Ging dit te snel? Ga dan naar interpolis.nl!”
Wat krijgt Jan Mulder nu precies in zijn oor gefluisterd.
Postbank-intermediair ziet liever Tokkies dan Mulder
Op het onlangs gehouden hypotheekcongres van Postbank werd de aanwezige intermediairs gevraagd wie zij het liefst zouden zien in een tv-spot van Postbank. Zij konden kiezen uit Jan-Peter Balkenende, Pamela Anderson, de roemruchte familie Tokkie en Jan Mulder, de hoofdrolspeler in de huidige spots. De uitslag van de stemming pakte teleurstellend uit voor Mulder: hij kreeg slechts 13% van de stemmen en eindigde daarmee achter de Tokkies, die met 39% nipt Pamela Anderson versloegen.
Aan het eind van het congres verscheen Mulder ten tonele om zijn verbijstering uit te spreken over de keuze van het publiek. Dat hij minder gewild zou zijn dan Pamela Anderson, kon Mulder zich nog wel voorstellen: “Zij zou het goed doen, met ‘lagere’ op de ene borst en ‘maandlasten’ op de andere. Maar hijs haar dan niet in zo’n blauw pak. Zijn we daar ook meteen vanaf.”
Vervolgens leek de ex-voetballer en tv-persoonlijkheid zijn gram te halen door middel van een zeer kritische beschouwing van het fenomeen tussenpersoon. “Dat heeft toch de uitstraling van een beurtbalkje”, sneerde Mulder. Daarbij doelde hij op de balkjes die in de supermarkt op de kassaband geplaatst worden om de boodschappen van de klanten te scheiden.
De ergernis bleek echter het woord en niet de figuur van de tussenpersoon te betreffen. Zoals Mulders eigen oer-Hollandse naam hem dikwijls parten speelde als hij moest aantreden tegen voetballers met meer exotische namen, zo voelde hij zich verbonden met de tussenpersoon vanwege de weinig tot de verbeelding sprekende uitstraling van de term. En zo wist hij toch weer een band te scheppen met zijn publiek: “Wij zijn in de taal verenigd”.
De adviseurs, klaarblijkelijk niet in hun sas met de huidige spots, mogen overigens blij zijn dat de Postbank-reclames niet een nog hoger Mulder-gehalte hebben. Jans zoon Youri Mulder was gevraagd om ook mee te spelen, maar de NOS, voor wie hij regelmatig voetbalwedstrijden analyseert, ging niet akkoord.
Op de koffie met uitvaartpolis
Verzekeraar Klaverblad probeert in het slotkwartaal van dit jaar de verkoop van enkele levensverzekeringen te stimuleren door tussenpersonen te belonen met cadeaubonnen, bovenop de reguliere provisie. Klaverblad wil vooral de Nabestaanden Verzorgings Polis “eens in de schijnwerpers zetten” en looft daarom per assurantiekantoor een Senseo-koffiezetapparaat uit voor het sluiten van vijf polissen.
Nu heeft de redactie van Jus d’Assurance weinig verstand van marketing, maar dit lijkt ons nu niet direct een kaskraker te worden. Het is Klaverblad wellicht ontgaan, maar bijna heel Nederland beschikt al over een Senseo-apparaat. En met koffie vier je toch ook geen verkoopsucces!? Nee, zo’n beertender, dat was een veel beter idee geweest.
We moesten trouwens ook even terugdenken aan de beruchte reclamecampagne van uitvaartverzekeraar AVVL enkele jaren geleden onder het motto ‘Is er koffie na de dood?’ Bij Klaverblad is er dus koffie vóór de dood.
Over uitvaartverzekeringsreclame gesproken: de nieuwe radiospot van Monuta al gehoord? Deze maakt reclame voor een op de individuele wensen van de verzekerden afgestemde uitvaartpolis. Die persoonlijke aanpak wordt zeer treffend onderstreept door het onsterfelijke nummer ‘Waarheen, waarvoor’ op een scheurende elektrische gitaar te laten uitvoeren.
Univé ‘haantje van de maand’
Univé is door het vrouwenblad OpZij voorzien van de betiteling ‘Haantje van de maand’. Reden is de door Bureau Pals aangezwengelde publiciteit over de letselschaderegeling van Univé. Zo meldde Pals, dat Univé er vanuit gaat dat een jonge vrouw die haar man heeft verloren, na verloop van tijd wel zal hertrouwen, hetgeen de schadeuitkering kan beperken. “Univé wil niet op de aantijgingen reageren”, aldus OpZij.
Bij Klaverblad is er dus koffie vóór de dood.

Reageer op dit artikel