nieuws

De Hakenberg afgeslankt verder in Oost-Nederland

Archief

Volmachtbedrijf De Hakenberg Assuradeuren lijkt de perikelen van het afgelopen jaar van zich te hebben afgeschud. Voor duizenden ongedekte fietspolissen is een nieuwe risicodrager gevonden en twee frontoffice-dochters zijn afgestoten. “We concentreren ons weer op het oosten van het land”, zegt directeur John Nijhuis.

De Hakenberg Assurantiemakelaardij in Rotterdam is onlangs overgenomen door de Noord-Hollandse Raetsheren van Olden Groep, die vestigingen heeft in Groningen, Leeuwarden en Wormerveer. “Het was een frontoffice die voornamelijk actief was in transportverzekeringen. Overigens is 50% van de aandelen in handen van het zittend management”, zegt Hakenberg-directeur John Nijhuis. De vestiging gaat verder onder de naam Maesstad.
In het Groningse Eelde had De Hakenberg een 50%-belang in een makelaarskantoor. Dat belang is verkocht aan de nieuwe eigenaar Philip Hommes. “We concentreren ons weer op ons kerngebied”, zegt Nijhuis. “We gaan lean and mean verder in het oosten van het land. Alle problemen die speelden, hebben we netjes opgelost.” De Hakenberg Groep heeft nu drie vestigingen: in Oldenzaal, Losser en Enschede.
Problemen
Een van de problemen was het vinden van een verzekeraar voor 23.000 klanten die een ongedekte fietsverzekering hadden aangeschaft. “Hoewel wij hier niets mee te maken hadden, hebben we zeer onverplicht een deal gesloten met de Nationale Fiets Groep, ook in overleg met de Pensioen- en Verzekeringskamer”, aldus Nijhuis. De Hakenberg draagt middels een afkoopsom bij aan de schadeloosstelling van klanten die reeds diefstal hadden gemeld. “Dat doen wij ook geheel onverplicht, om de goede naam van het verzekeringsbedrijf hoog te houden.”
Daarnaast lag er nog een miljoenenclaim van Fortis-dochter BICL, risicodrager voor telefoonverzekeringen die onder de naam Dutch Technical Insurance (DTI) aan de man werden gebracht. De Hakenberg zou de portefeuille eind vorig jaar zonder medeweten van BICL hebben ondergebracht bij Lloyd’s of London. Verder zouden premies deels niet zijn afgedragen. Naast De Hakenberg was ook Wim de Witte, indertijd zakenpartner van Nijhuis bij DTI, voor de rechter gedaagd. “Die zaak is wat mij betreft geregeld. We zitten nog met Fortis om de tafel, maar daarvoor wordt – nogmaals van onze kant geheel onverplicht – een oplossing gevonden”, aldus Nijhuis. De Witte heeft niets meer van de zaak gehoord en zegt in het bezit te zijn van een door Nijhuis getekende vrijwaring, waardoor hij niet aansprakelijk is voor schulden van De Hakenberg.
Voor Nijhuis zijn de problemen nu achter de rug: “We komen er sterker uit dan we erin zijn gegaan. De Hakenberg kan nu in stilte overgaan tot de orde van de dag”.
Nationale Fiets Groep lost Noviopolis-problemen op
Er is alsnog een oplossing gevonden voor de circa 23.000 mensen die bij De Hakenberg Nijmegen tussen 1999 en 2001 een fietsverzekering hebben gesloten onder de naam Noviopolis. Voor deze polissen bestond geen risicodrager. Via de Nationale Fiets Groep is nu Hannover International bereid gevonden deze rol te vervullen.
De Pensioen- en Verzekeringskamer (PVK) sommeerde De Hakenberg Assuradeuren, moeder van het failliete Hakenberg Nijmegen, in april dit jaar om alsnog een risicodrager te zoeken voor de fietspolissen die onder de naam Noviopolis zijn verkocht. Op de polisbladen worden volmachtbedrijf De Hakenberg Assuradeuren en De Hakenberg Assurantie Adviseurs te Oldenzaal ten onrechte als verzekeraar opgevoerd. De veronderstelling dat Delta Lloyd de eigenlijke risicodrager zou zijn, bleek eerder dit jaar, na onderzoek van de PVK, niet juist.
Uiteindelijk is De Nationale Fiets Groep (NFG), een tussenpersoon uit Lemmer die tevens de Nationale Fietsbon uitgeeft, met De Hakenberg overeengekomen dat Noviopolis-verzekerden die slachtoffer zijn van diefstal, een nieuwe fiets krijgen. Schadeclaims die al administratief zijn afgehandeld in Nijmegen maar nooit zijn uitbetaald, worden alsnog uitgekeerd.
NFG heeft de fietshandelaren die de polis hebben verkocht en polishouders aangeschreven. “We hebben de eerste dagen al tweeduizend telefoontjes gehad”, zegt NFG, die zo’n 120.000 fietspolissen in portefeuille heeft. “Er zijn achthonderd mensen die schade hebben geleden; veel mensen gaan in op de aanbieding. Het blijkt dat er veel polissen zijn gesloten met een looptijd van 72 maanden. Dat kan eigenlijk niet; een fiets van zes jaar oud verzeker je niet meer.”
Verzekerden die geen schade hebben geleden, kunnen een speciaal voor hen in het leven geroepen fietsverzekering sluiten bij NFG. Risicodrager is Hannover International. De verschuldigde premie wordt verminderd met de reeds aan De Hakenberg betaalde premie. Verzekerden die dat niet willen, kunnen altijd nog met korting een fietsslot aanschaffen.

Reageer op dit artikel