Consumentenforum op internet kan niet op applaus rekenen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) werkt aan een internetforum waarop consumenten hun ervaringen met financiële producten, aanbieders en bemiddelaars kunnen delen. De toezichthouder verwacht medewerking van marktpartijen, maar bijvoorbeeld het Verbond van Verzekeraars is weinig enthousiast.

"Het lijkt toch vooral een soort klaagbox te worden", zo verwoordt het Verbond zijn belangrijkste bezwaar tegen de internetsite www.geldwaardering.op. "Zoiets draagt niet echt bij aan consumentenvoorlichting en op de sites van televisieprogramma's als Radar en Kassa is iets dergelijks al te vinden", zegt woordvoerder Hennie Zoontjes. Hij voegt eraan toe dat de verzekeraars zich hardop afvragen of zo'n internetforum tot het takenpakket van de AFM gerekend moet worden.
AFM-directeur Paul Koster vindt van wel. Tijdens een speciaal consumentenseminar van de toezichthouder lanceerde hij het idee voor www.geldwaardering.nl. "Analoog aan de veilingsite e-bay, waarbij de kopers de verkopers recenseren en waarderingen geven om andere kopers te attenderen op malafide aanbieders of andere problemen", aldus Koster. Zo'n forum voor financiële producten moet de positie van de consument verbeteren, denkt de toezichthouder.
Die positie is nu niet goed, vindt Koster. "Op het gebied van informatie en kennis is er een scheve verhouding tussen aanbieders van financiële producten en consumenten. Deels ligt dat aan de aanbieders. In sommige gevallen krijgen consumenten te laat informatie of is deze niet duidelijk genoeg, door te moeilijke en ingewikkelde teksten."
Volgens de AFM hebben alle betrokken partijen voordeel van zo'n internetsite. "De consument krijgt de beschikking over meer informatie over financiële producten, die hij mee kan nemen bij zijn eigen keuze voor een bepaald product. Marktpartijen kunnen zich meten met hun concurrenten. En wij, de toezichthouder, krijgen meer en snellere informatie uit de markt, signalen waar we beter op kunnen inspelen."
Zelftest
Een tweede instrument om consument meer bewust te maken van hun gedrag is de zogeheten 'zelftest'. Op een nog te maken internetsite kunnen mensen via vragen en antwoorden informatie gaan inwinnen over financiële producten. De pagina geeft informatie en verwijst door naar bronnen waar meer informatie te halen is.
De vragen en antwoorden voor de 'zelftest' worden inhoudelijk verzorgd door de Stichting Examens Financiële Dienstverlening (SEFD). De 'zelftest' zou januari 2006 al in de lucht moeten zijn.
Commissie
Als derde en laatste initiatief noemde Koster de Commissie Consumentenzaken. Die commissie, bestaande uit experts op het gebied van de financiële consument, moet ten bate van de toezichthouder op regelmatige basis van gedachten wisselen en advies inwinnen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.