In 2001 heeft verzekeraar Amev in samenwerking met MediaVentures (een start-up vanuit Amev, in 2001 ter ziele gegaan, red.). reeds het concept van verzekeren per kilometer onderzocht. De fusie tussen Amev en ASR leidde destijds tot een keuze voor andere prioriteiten.
Een interessante aanvulling is dat - na gesprekken met de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO - met name de jongeren (18-23 jaar) een interessante doelgroep voor het concept vormen, gegeven het risicogehalte. Het privacyaspect blijft uiteraard ook bij hen een belangrijke factor.
Echter, deze doelgroep wordt nu negatief gediscrimineerd door het feit dat geen bonusmalus is opgebouwd en de premies voor deze risicoklasse sowieso zeer hoog zijn. Je kunt echter ook positief gedrag stimuleren. Namelijk starten met een lagere autopremie en op basis van rijgedrag, dat middels dit verzekeringsconcept goed te meten is, de jongere bestuurder belonen of straffen. Het principe van het concept is overigens nagenoeg gelijk aan de kilometerheffing van het laatste kabinet Kok."
Edwin Duys werkte onder meer bij MediaVentures en Amev en is nu senior-consultant bij adviesbureau Share of Mind in Nieuwegein.
Mercedes-Benz Insurance Services