nieuws

Care van start met nieuwe dienstverlening

Archief

Care Schadeservice gaat in april van start met een nieuwe dienstverlening: accident management. Het nieuwe bedrijfsonderdeel Nexius handelt het volledige autoschadeproces af vanaf de melding tot en met de verhaalschade.

Een jaar geleden is samen met leasebedrijf Avis Fleet Services een proef gestart. Care nam toen de schadeafdeling van Avis over. Nu worden de diensten ook aan andere bedrijven aangeboden. “In deze dienstverlening wil Care zich alleen richten op de lease- en verzekeringstussenpersonen met wagenparken van nul tot vijfduizend eenheden”, zegt directeur Hugo Pietersz. De bv wordt onder de naam Nexius in de markt gezet.
Care gaat zich niet bezighouden met expertisewerkzaamheden en claimmanagement. “Die activiteiten worden waar nodig door ons bedrijf ingehuurd”, aldus Pietersz, volgens wie de schadeafhandelingskosten bij de nieuwe vorm van dienstverlening onder die van het intermediair komen te liggen. Het kostprijsverschil tussen kleinere en grotere intermediairs wordt daarmee verkleind. “Wij zien dat als een marktwerking die niet meer te stoppen is”, zegt Pietersz.
Volgens commercieel manager Mark de Vos wordt met enkele kleine verzekeraars en tussenpersonen gesproken over uitbesteding van het schadeproces. “Wij stellen voor het overnemen van het accident management een ondergrens van 500 auto’s. Voor grotere portefeuilles kunnen wij ook onder private label werken.” Het intermediair kan de schademelding van de klant zelf registreren, maar deze ook direct contact laten opnemen met Nexius.
Afspraken over sturing van de schadestroom zal Nexius niet in de weg zitten. “Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer schade bij Care kan worden hersteld, hoe goedkoper de afhandeling wordt.” Care streeft ernaar voor een deel van de herstelopdrachten een andere partij in te schakelen. “Wij hebben wel landelijke dekking, maar er zijn hier en daar nog gaten. Dan is het makkelijker als wij een lokaal herstelbedrijf kunnen inschakelen”, zegt De Vos.
De doelstelling is om uiteindelijk geen extra kosten te berekenen voor de diensten van Nexius. “De extra kosten die wij moeten maken zijn marginaal ten opzichte van de omzetgroei die we hiermee kunnen realiseren.”
Chemieconcern Akzo Nobel gaat dit jaar beginnen met het vergelijkbare concept Nobilas, dat zich ook richt op het coördineren van het gehele schadeherstelproces. “Zij richten zich op dezelfde soort schades”, zegt De Vos, “maar zij zitten als verfleverancier bovenin de keten, terwijl wij als schadehersteller al onderin de keten zitten. Daardoor kunnen wij makkelijk dubbele kosten voor gegevensvastlegging en communicatie reduceren.”
Servicestation
In Heemstede heeft Care vorige maand een eerste servicestation geopend. Het is de 48e vestiging in ons land. Nieuw aan de vestiging is dat de volledige schadeafhandeling plaatsvindt op één vestiging. De reparatie zelf gebeurt echter op één van de andere Care-vestigingen. “Daarmee is in feite een virtuele werkplaats beschikbaar met een capaciteit van 100.000 reparaties per jaar”, aldus Care. Daarmee kan een zeer korte doorlooptijd worden gegarandeerd. De auto wordt hersteld op de vestiging die daarvoor capaciteit heeft.
Het logo van de nieuwe Care-dochter.

Reageer op dit artikel