nieuws

Blok start met Nationale Verzekerings- en Geldkrant

Archief

Peter Blok, directeur van de Behaenk Adviesgroep (Delft), liet in de eerste maand van 1993 van zich spreken met de oprichting van Intermed. Blok wilde, gesteund door een negental collegaleden van de NVA, een direct-writend volmachtbedrijf oprichten met assurantiekantoren als aandeelhouder. Doelstelling: de concurrentie van banken en echte direct-writers op de markt van particuliere schadeverzekeringen het hoofd bieden. Het concept moest gaan leunen op een tweemaandelijks verschijnende consumentenkrant.

In oktober verscheen ‘De Nationale Verzekerings- en Geldkrant’ voor het eerst. De krant bood een overzicht van ‘gestandaardiseerde’ schade- en levensverzekeringen en spaar- en kredietproducten van intermediairverzekeraars. Adverterende partijen waren: Aegon (incl. Spaarbeleg), CDK Bank, Europeesche, De Goudse, Helvetia, IDM Bank, Lugt & Sobbe, Nieuw Rotterdam, Nuts, ONVZ, Prudential, Stad Rotterdam, Unigarant, ZHV en Zürich. Producten van huismerk Intermed waren er niet te vinden, omdat Intermed had besloten zich te beperken tot direct-marketing.
Miljoenenoplage
De eerste editie van ‘De Nationale Verzekerings- en Geldkrant’ kende een oplage van meer dan 1,7 miljoen en werd verstuurd uit naam van honderd assurantiekantoren. De verschijning van de krant kreeg ondersteuning door middel van een veertigtal reclamespots op de radio (onder meer met de stem van Ruud Lubbers). Consumenten konden op de krant reageren per antwoordcoupon of telefoon, rechtstreeks naar Intermed of via de tussenpersoon namens wie de krant werd verstuurd. Elk aandeelhoudend assurantiekantoor kreeg namelijk een werkgebied om de directe verkoopmethode met lokaal advies te ondersteunen.
Intermediairorganisatie NVA keek nogal sceptisch aan tegen Intermed, waarin tien NVA-kantoren zich hadden verenigd. “Er moet voor worden gewaakt, dat er nadeel onstaat voor het onafhankelijkheidsimago als gevolg van het zich identificeren met bepaalde producten en aanbiedingen van verzekeraars.” Verder vond de NVA dat de krant wel wel erg de nadruk legde op producten en premies, daar waar het NVA-lidmaatschap juist om de totale dienstverlening draaide.
De tweede editie kende een iets lagere oplage van 1,5 miljoen (namens 86 kantoren), maar bood naast productadvertenties meer neutrale informatie. Aegon schitterde door afwezigheid, al waren de dochters NVG en Spaarbeleg nog wel vertegenwoordigd. Pas in editie vier verscheen een artikel over Nationale-Nederlanden (Man/Vrouw-polis) en in editie zes over Amev (ABC Spaarplan). Van de toenmalige ‘grote vier’ stond Delta Lloyd nooit in de Intermed-krant.
Ter ziele
De zesde editie van ‘De Nationale Verzekerings- en Geldkrant’ bereikte in het najaar van 1994 een recordoplage van 2,7 miljoen kranten. Het aantal uitgevende assurantiekantoren bleef steken op 125 en dat viel initiatiefnemer Peter Blok danig tegen. “Ik ben met ‘morgen’ bezig, omdat ik me daartoe verplicht voel ten aanzien van mijn personeel. Maar tal van kantoren kijken niet verder dan ‘vandaag’; sommige hebben er niet eens behoefte aan om nieuwe klanten te werven!”
In oktober 1995 kwam opeens het bericht dat ‘De Nationale Verzekerings- en Geldkrant’ ter ziele was. Kantoren zouden de respons te gering vinden in relatie tot de kosten én de energie om het personeel voor te bereiden op de vragen van klanten. Deelnemers, ook de meeste NVA-broeders van het eerste uur, haakten in rap tempo af. Het inmiddels opgerichte zusterblad ‘De Financiële Kant’ ging nog wel even door. Bijzonder aan deze krant was, dat deze ook advertenties bevatte van direct-writers als Ohra, Frisia en Polis Direct.
Eind 2003 heeft Blok een nieuw initiatief aangekondigd: De Provisiemakelaar. Of hij in dat kader ook overgaat op een opvolger van een moderne versie van ‘De Nationale Verzekerings- en Geldkrant’ is nog onduidelijk.
1993
– Concern-assurantiekantoren moeten meer sluiten voor NN- De Goudse en Azivo lanceren natura-ziektekostenpolis- Schadetekening NRG onmiddellijk gestaakt- Tussenpersonen moeten banden met verzekeraars openbaar maken- Opleidingsinstituten drooggelegd door SVV- Nuts en Ohra gaan fuseren- Datanetwerken voor hypotheken eind dit jaar operationeel- Gedragscode Leven heeft beperkt effect- Nationale Verzekerings- en Geldkrant vol met maandaanbiedingen

Reageer op dit artikel