'Bewijs van betrouwbaarheid alleen voor nieuw personeel ' Het aan

de Tweede Kamer voorgelegde concept-Besluit Financiële Dienstverlening zal worden aangepast op het punt van de betrouwbaarheid van medewerkers. De verplichting voor het intermediair om voor elke medewerker een bewijs van goed gedrag te overleggen, zal alleen gelden voor nieuwe medewerkers. Dit kondigde Theo Harms, de 'rechterhand van Zalm' aan tijdens een congres van de Stichting Financiële Dienstverlening (STFD).

De Wet Financiële Dienstverlening (WFD) zal zeker niet dit jaar ingevoerd worden. Minister Zalm (Financiën) "streeft er naar de wet per 1 januari in te voeren". Dit zei hij in zijn toespraak op het congres van de Stichting Financiële Dienstverlening. De NVA pleit voor invoering per 1 februari. De Consumentenbond is fel tegen. De bond staat er op dat de wet uiterlijk 1 januari van kracht wordt.
Zalm gaf in zijn toespraak verder aan dat de wet gefaseerd ingevoerd zal worden. "Voor onderdelen waarvoor u meer tijd nodig heeft, krijgt u meer tijd." Ook op het terrein van deskundigheid is een overgangsregime bedacht. "We hebben uw zorgen begrepen en doen daar iets mee. Uw oude diploma's blijven geldig onder de WFD. U hoeft niet opnieuw de schoolbankjes in voor een nieuw diploma. Dat geldt ook als u geen 'feitelijk leidinggevende' bent. Wel moet u af en toe aan permanente educatie doen om de geldigheid van uw diploma te behouden", aldus Zalm.
Verwachtingen
Zalm verwacht dat de STFD een belangrijke rol gaat vervullen. "Ten eerste omdat aangenomen mag worden dat partijen die zijn aangesloten bij de stichting kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. De AFM zal aan hen minder aandacht hoeven besteden. Ten tweede zal de stichting de AFM een handje helpen bij het signaleren van zorgwekkende marktontwikkelingen."
Verder zei Zalm dat de stichting niet ondergeschikt is aan de AFM. "Het moet een gelijkwaardige partner zijn met een gelijkgericht belang."
Ook over de AFM heeft Zalm verwachtingen. "De AFM moet geen keurslijf opleggen. Laat de open normen zoveel mogelijk open, zodat de markt zelf kan bepalen op welke wijze men aan een norm gaat voldoen. De AFM moet streng zijn waar nodig. Aan de normen moet worden voldaan. Dat betekent dat er soms opgetreden moet worden. Doe dat echter op een manier die de bedrijfstak niet nodeloos schaadt."
Van de tussenpersoon verwacht Zalm dat deze "zich niet laat leiden door adviesbureautjes die bereid zijn u 'WFD-proof' te maken tegen hoge tarieven". De kans is groot dat zij meer van u verwachten dan de WFD vereist."
Vragen
In zijn antwoord op een vraag uit de zaal, liet Zalm doorschemeren dat het aantal van tien adviezen waarvoor bijvoorbeeld accountants vrijstelling ontvangen, gewijzigd zal worden. "Wij hebben het aantal van tien genoemd, maar wij beogen niet om accountants via de achterdeur als concurrent binnen te halen."
Een andere vragensteller vroeg zich af hoe Zalm denkt aan 25% lastenverlichting te komen. Zalm gaf aan dat hij voor de financiële sector zelfs een lastenvermindering van 30% nastreeft. Hij gaf toe dat de WFD een verzwaring van de administratieve lasten betekent.
Ten slotte gaf Zalm aan dat de kernbegrippen van de WFD daadwerkelijk per 1 januari gaan gelden. "De adviezen die u geeft, moeten voldoen aan de WFD-vereisten. De kernbegrippen van de WFD gaan per 1 januari gelden, juist vanwege alle wijzigingen per die datum."
Kosten
Project-directeur Kees Scholtes van de Stichting Financiële Dienstverlening maakte duidelijk wat het kost om via de Stichting een vergunning aan te vragen. "Het entreegeld voor de stichting kost _ 30. Voor beleidszaken wordt _ 21 in rekening gebracht. De ondersteuning bij de vergunningaanvraag kost via de Stichting _ 55 en het assesment ofwel het doorlopende toezicht, gaat _ 161 kosten", aldus Scholtes. Daarmee zouden de totale kosten op _ 267 komen, waarvan _ 182 doorlopende kosten. Scholtes wilde de uitdaging wel aan om te stellen dat de behandeling van de vergunningaanvraag via de Stichting een kostenvoordeel van _ 100 gaat opleveren.
Voor het doorlopende toezicht verwacht Scholtes een korting van _ 325 tot _ 350 te kunnen bieden. "De bedragen zijn nog onder voorbehoud en daarnaast gaat de AFM ook nog een bedrag in rekening brengen voor de vergunning. Daarover is nog geen duidelijkheid",aldus Scholtes. De toezichtskosten van de AFM zullen naar alle waarschijnlijkheid gedifferentieerd worden naar grootte van de onderneming.
Waarschuwing
Scholtes had ook een waarschuwing voor het intermediair in petto. "In februari 2006 is het assesment beschikbaar. Wanneer er risico's blijken te zijn, zullen wij u actief informeren en suggesties doen voor reparaties. De AFM kan er op vertrouwen dat wij de analyse van deze formulieren goed zullen doen. Bij twijfel komt u echter op een watchlist", aldus Scholtes.
"De gegevensbank is bij ons opgeslagen. De AFM kan daar gebruik van maken als daar concrete aanleiding toe is. U bent een blinde vlek als u niet geregistreerd bent bij de stichting. U loopt meer risico op bezoek c.q. controle van de AFM en daar zit u toch niet op te wachten", waarschuwde Scholtes.
Betrouwbaarheid
Tijdens het congres kondigde Theo Harms, de 'rechterhand van minister Zalm' aan dat voor het aantonen van de betrouwbaarheid van medewerkers er een versoepling in het Besluit Financiële Dienstverlening opgenomen wordt. "Het aantonen van de betrouwbaarheid van medewerkers door de overhandiging van een 'bewijs van goed gedrag' zal alleen gelden voor nieuwe medewerkers", zo kondigde Harms aan.
D&O-directeur Jurjen Oosterbaan Martinius stipte in zijn behandeling van de vergunningaanvraag dit punt herhaaldelijk aan. Na afloop was hij dan ook een tevreden man. "Dat hebben we mooi binnengehaald", klonk het.
Bij de vergunningaanvraag zit een betrouwbaarheidsformulier. "De vragen over uw privéleven gaan ver", zei Oosterbaan. Zo worden er vragen gesteld over een strafrechtelijk verleden, betrokkenheid bij faillissementen, conflicten met de toezichthouder, fiscale vergrijpen, tuchtmaatregelen et cetera. "Als de toezichthouder er achteraf achterkomt dat u het formulier onjuist hebt ingevuld, wordt uw betrouwbaarheid in twijfel getrokken. Een vergunning wordt door de AFM alleen verleend indien uw betrouwbaarheid buiten twijfel staat", waarschuwde Oosterbaan zijn gehoor van 1.500 tussenpersonen. "Onbetrouwbaarheid is niet te repareren en er staat een termijn van acht jaar voor."
Volgens Oosterbaan is het invullen van het aanvraagformulier niet zo ingewikkeld. "Het kost u misschien anderhalf uur. Het lastige deel begint bij de vragen over deskundigheid, betrouwbaarheid informatie en zeggenschap. Gebruik uw boerenverstand en bel na als u een vraag niet begrijpt", hield hij zijn gehoor voor.
Deskundigheid
Jan Janse, directeur van de Stichting Examens Financiële Dienstverlening, ging uitvoerig in op de deskundigheidseisen die gesteld worden aan het intermediair. Kritische opmerkingen had hij ook.
Zo vroeg Janse zich af of de tweedeling in de module Beleggen A, voor verduidelijking zorgt. "Beleggen A moet in het nieuwe Besluit alleen gevolgd worden door die tussenpersonen die producten adviseren met een effecten- of beleggingscomponent. Is de module niet aanwezig dan moet advisering achterwege blijven." Janse vroeg zich af of dit het duidelijker maakt.
Theo Harms (Financiën) gaf aan dat de verplichting bij de adviseur ligt. "Als zijn klant wil beleggen, dan moet de adviseur aangeven of hij dat wel of niet mag. Het is verstandig dat ook in de Advieswijzer van het kantoor op te nemen", aldus Harms.
Verder vond Janse de vrijstelling voor consumptief krediet "geen benepen vrijstelling". Als een adviseur voldoet aan de eisen voor deskundigheid hypothecair krediet, dan is ook voldaan aan de eisen voor deskundigheid consumptief krediet.
Punt van discussie voor het exameninstituut blijft dat ook opleidingsinstituten mogen examineren. "Er zijn wel strikte eisen gesteld. Zo moeten er gescheiden administraties zijn, mag er geen cross-financiering plaatsvinden en mogen opleidingsmensen geen toegang krijgen tot examenvragen. Expliciet uitgezonderd zijn de HBO-opleidingen. Daar zouden voldoende garanties zijn voor zo'n scheiding. Ik heb daar grote vraagtekens bij", aldus Janse.
werd veelvuldig gebruik gemaakt.
nieuw diploma".
NVA
Nu de ingangsdatum van 15 november niet is gehaald, gaat de NVA er bij 'Den Haag' op aandringen om de Wet Financiële Dienstverlening (WFD) per 1 februari 2006 in te voeren. De NVA gaat daarmee in tegen het besluit van minister Zalm (Financiën) die de WFD op zijn vroegst per 1 januari 2006 wil laten ingaan.
De standsorganisatie pleit voor een maand uitstel, omdat december en januari "de druktse maanden" zijn voor het intermediair in verband met de prolongaties en het opmaken van de jaarstukken. "Ook wordt door het nieuwjaarsreces de toch al krappe termijn voor aanmelding en verwerking nog korter", stelt de NVA.
Consumentenbond
De Consumentenbond vindt het onbegrijpelijk dat de invoering van de WFD opnieuw is uitgesteld. "Al ruim anderhalf jaar wachten consumenten op deze wet, die hen moet beschermen bij het aangaan van financiëele producten en diensten. De bond staat er op dat de minister uiterlijk 1 januari de wet van kracht laat worden." Zalm wil pas na 10 november- als de Tweede Kamer met hem over het BFD overlegt - beoordelen of 1 januari haalbaar is.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.