nieuws

Belastingaangifte kan wel leuk zijn

Archief

Door Wim van Groenewoud

De bekende blauwe envelop zou bij de tussenpersoon geen vervelende gevoelens moeten oproepen. Als hij zijn klanten informeert over belastingbesparende tips en daarnaast hulp aanbiedt bij het invullen van de aangifte, is Wim van Groenewoud ervan overtuigd dat de tussenpersoon het in februari en maart erg druk gaat krijgen en er ook nog commerciële mogelijkheden aan overhoudt.
Miljoenen Nederlanders ontvangen elk jaar in januari of februari de bekende blauwe envelop van de fiscus. Weinig mensen begroeten deze post met vreugde. Vrijwel iedereen vindt het vervelend werk, zelfs als je denkt geld terug te krijgen. Ondanks vereenvoudigingen in de inkomstenbelasting roepen veel mensen de hulp in van een deskundige. Dat hoeft niet altijd een belastingadviseur te zijn. Vaak is het een vriend, een buurman of familielid met financiële aanleg.
Het kan echter met evenveel gemak de tussenpersoon zijn, die toch al het financiële wel en wee kent. Eigenlijk zou je als klant zelfs van je tussenpersoon mogen verwachten dat hij je helpt met deze vervelende klus en je informeert over de fiscale consequenties. Veel van de onderwerpen die een inkomensbestanddeel of aftrekpost opleveren behoren tot het aandachtsgebied van de financieel adviseur.
Nu is het natuurlijk best arbeidsintensief om voor elke klant individueel een opgave te verzorgen van zijn voorzieningen en de fiscale consequenties ervan voor de inkomstenbelasting. Maar er zijn wel slimme manieren denkbaar om een eind in de goede richting te komen. In plaats van individuele informatie kun je ook generieke informatie ter beschikking stellen op je website. Als aanvulling hierop kun je voorstellen de klant te helpen met het invullen van het belastingbiljet. Een aanbod dat ook gewoon op de website kan worden gedaan.
Fiscale consequenties
Er zijn nogal wat diensten van de tussenpersoon die voor een klant fiscale consequenties kunnen hebben. De hypotheek voor de eerste of volgende woning, de verbouwing, een beleggingsportefeuille of voor consumptieve bestedingen. De kapitaalverzekering die dient als gehele of gedeeltelijke aflossing van de lening, de lijfrente, de ziektekostenverzekering, de reisverzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering, woonlastenverzekering, de uitvaartverzekering in natura, etc. Over de fiscale gevolgen hiervan kun je op een website heel gemakkelijk informatie verstrekken.
Voeg hier tips aan toe plus de mogelijkheid om hulp te vragen bij het daadwerkelijk invullen van het biljet. Op deze manier kun je bestaande en potentiële klanten al handreikingen doen die een belastingaangifte vergemakkelijken en ze ook nog eens aan belastingbesparende ideeën helpen. Maar eerst moet je je klanten op deze service attenderen.
Als er al een nieuwsbrief is, dan is dit een onderwerp dat hierin thuishoort. Geen lang verhaal, want daarvoor ontbreekt de ruimte, maar eigenlijk enkel een oproep om de website te raadplegen. Daar heb je voldoende gelegenheid om het onderwerp verder uit te werken.
De meeste tussenpersonen onderhouden echter (nog) geen regelmatig contact met hun klanten via een (elektronische) nieuwsbrief. Dan is de belastingaangifte misschien – mede in het licht van de komende zorgplicht die voortvloeit uit de WFD – een goede aanleiding. En anders is er natuurlijk de vertrouwde mailing, die veel tussenpersonen gewend zijn te sturen bij specifieke acties.
Actie
Beschouw het belastingbiljet als een actie met commerciële mogelijkheden, want die zijn er natuurlijk wel. Een nieuwe kijk op de financiële situatie van uw klanten levert vaak nieuwe aanknopingspunten voor uw dienstverlening. Vooral op pensioengebied doen zich veel kansen voor. Die vervelende bijtelling voor de lease-auto kan meteen gecompenseerd worden door een lijfrente, die behalve goed is voor een aftrekpost ook nog eens het pensioen opvijzelt. Iedereen is er zo langzamerhand wel van overtuigd dat als je zelf niets extra’s regelt, het later geen vetpot zal zijn.
Het uitrekenen van de aftrekruimte is werk voor professionals, ondanks de vele programma’s die via internet beschikbaar zijn om de consument te helpen deze ruimte zelf te bepalen. Het maken van die rekensom is trouwens voor degenen die over 2003 lijfrentepremie aftrekken wel bijna een must, want de fiscus heeft aangekondigd aan dit onderwerp extra aandacht te schenken. Ook dit kun je in een nieuwsbrief of mailing aan de orde stellen. Het verstevigt de positie van de financieel adviseur, hij is immers de vakman.
De timing van de actie is makkelijk, want de periode waarin de envelop in de bus komt is bekend. De maanden februari en maart zijn voor veel mensen de tijd waarin ze bezig zullen zijn met hun belastingaangifte.
Klantbezoek
Als tussenpersoon ben je gewend je klanten te vertellen dat je hun belangen behartigt en regelmatig naar hun situatie zal kijken om eventuele voorzieningen aan te passen. De komende belastingperiode is een mooie gelegenheid om de daad bij het woord te voegen. Omdat vrijwel elke klant wel begrijpt dat assistentie bij het invullen van dat vervelende belastingbiljet niet gratis kan zijn, kun je er meteen een klein bedrag voor rekenen. Dan kunnen je klanten wennen aan het feit dat je voor sommige activiteiten een fee in rekening brengt.
Als je dit inderdaad doet, controleer dan wel even of de dekking van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering toereikend is en pas ook meteen de Advieswijzer aan!
Je kunt de aangifteperiode ook aangrijpen om nieuwe klanten te werven. Veel mensen zien tenslotte op tegen die jaarlijks terugkerende invuloefening. Je ziet het eigenlijk zelden, maar waarom niet gewoon een advertentie van bijvoorbeeld 2 kolommen breed en 13 cm hoog met uw aanbod? Maak een reactie makkelijk door gratis een boekje te laten opvragen met bijvoorbeeld de titel ‘Tien tips om te besparen op uw belastingen’. Wie wil dat niet? Je hebt meteen adressen, waar je je financiële dienstverlening onder de aandacht kunt brengen. Unieke kansen.
Als je toch die advertentie(s) gaat plaatsen, vraag dan meteen of je een column mag plaatsen over het onderwerp waarover je adverteert. Die twee middelen – column en advertentie – versterken elkaar. Hoe vaak denk je niet als lezer bij het lezen van een artikel ‘dat klinkt goed, waar zou ik daarvoor terecht kunnen?’.
Marketingkalender
Als de respons tegenvalt, kun je natuurlijk in maart nog een deel van je klantenbestand opnieuw mailen. Geef in de brief vast een tip die kan leiden tot belastingvoordeel en verwijs naar het boekje dat ze met de antwoordkaart kunnen aanvragen voor de overige tips om tot belastingbesparing te komen. Ik zou me erg moeten vergissen als je het de komende periode niet erg druk krijgt.
O ja, noteer wel even in het systeem welke klanten gereageerd hebben op deze actie. Kun je ze mooi volgend jaar opnieuw mailen. Zo bouw je een eigen ‘marketingkalender’, die elk jaar opnieuw de leidraad is voor commerciële activiteiten. Mr. Wim van Groenewoud is directeur-eigenaar van Fidicom in Almere, een bureau voor marketing en communicatie, gespecialiseerd in de financiële dienstverlening.
Kalender Marketing In de rubriek Marketing komen de volgende onderwerpen aan bod: AM 3 Belastingbiljet invullen AM 5 Pensioenadvies in de zakelijke markt AM 7 Aanpassing van pensioenen aan Witteveen-eisen AM 9 Loondoorbetaling en WAO AM 11 Startende ondernemer AM 13 Krediet AM 15 Rechtsbijstandsverzekering AM 17 Hypotheekadvies AM 19 Arbeidsongeschiktheidsverzekering AM 21 Pensioenbijsparen AM 23 Echtscheiding

Reageer op dit artikel