nieuws

AXA belooft intermediair trouw na mislukken van Shell Polis

Archief

AXA maakte in maart 2002 bekend de anderhalf jaar eerder gestarte samenwerking met Shell te beëindigen vanwege de tegenvallende verkoopresultaten. Bijkomend argument zal ongetwijfeld geweest zijn dat AXA met het aanboren van dit nieuwe distributiekanaal onder het intermediair niet bepaald vrienden had gemaakt. In de eerste jaren van de nieuwe eeuw keken wel meer verzekeraars nadrukkelijk naar alternatieve distributiekanalen, die uiteindelijk niet het succes brachten dat er vooraf van werd verwacht.

AXA en Shell gingen eind 2000 samen in verzekeringen. Op ruim 700 pompstations kwamen folders te liggen van de Shell Polis, een productlijn die bestond uit een auto-, een motor-, een caravan- en een doorlopende reisverzekering. Tankende Shell-klanten konden de folder meenemen en thuis via internet of telefonisch een polis sluiten. Op de internetsite www.shellpolis.nl werd de bezoeker gewezen op de voordelen van het nieuwe concept: “Met het Shell Polis-concept verzekert u zich direct bij AXA. Hierdoor zijn er geen kosten van het tussenkanaal. Een besparing die wordt gebruikt om de premies te verlagen”. Voor bedrijven was er behalve een personenauto-, ook een bestelauto-, een goederentransport- en een individuele zakenreisverzekering. Trouwe klanten kregen bovendien maximaal 10% korting op de premie.
Intermediair
Door het ‘vreemdgaan’ met Shell riep AXA de toorn van NVA en NBVA over zich af. Dat AXA met een extra distributiekanaal zou gaan werken, daar konden de organisaties nog wel begrip voor opbrengen, maar niet met de uitkomst dat het om een aantrekkelijker aanbod zou gaan dan via het intermediair werd geboden: dat was dual pricing. In reactie op de felle kritiek beloofde AXA een gelijkwaardig alternatief voor het intermediair te zullen ontwikkelen. Daarvan is het echter nooit gekomen.
NBVA-voorzitter Alexander van Voorst Vader vond dat het verzekeringsbedrijf zijn eigen producten en diensten niet tot een schappenartikel moest reduceren. “Als je het verzekeringsproduct legt tussen de pakken Douwe-Egbertskoffie dan reduceer je het tot een schapartikel. En daarbij reduceer je het op zodanige wijze dat vaak de klant de consequenties van het kopen van zo’n goed uit het schap niet in voldoende mate kan overzien”, aldus Van Voorst Vader, die daarmee verwees naar initiatieven als de samenwerking tussen C1000 en FBTO en Albert Heijn en Aegon.
De NBVA vond dat AXA met de Shell Polis de klant uit het intermediaire distributiekanaal haalde. “Van de ruim 50% omzet in schadeverzekeringen, komt 35% uit de benzinebranche. En nu gaat AXA zijn eigen distributiekanaal met behulp van een branchevreemde aanbieder beconcurreren op dit product.”
Stad Rotterdam leek van de gelegenheid gebruik te maken om zich nog eens als trouwe bondgenoot van het intermediair te profileren: er ging een brief naar het intermediair waarin de stap van AXA werd gekwalificeerd als “een mes in de rug van het intermediair” en als “een ultiem zwaktebod”.
Leerschool
Alle commotie leek de verkoop van de Shell Polis geen goed te doen. In maart 2002 vertelde AXA-topman Jan van den Berg nog vrolijk dat AXA en Shell zouden doorgaan met de polis. Enkele weken later viel echter toch de beslissing: de verkoop van de polis werd stopgezet. Shell sloot niet uit nog eens in financiële diensten te gaan. “Maar we hebben nu natuurlijk wel een bepaalde ervaring opgedaan.” Volgens AXA-woordvoerder Jeroen Brouwers waren er “een paar duizend polissen” gesloten. “Het verkopen van verzekeringen doe je in Nederland kennelijk alleen via tussenpersonen. Al die verzekeringssites blijken ook geen succes te zijn. Het is voor ons een leerschool geweest.”
In een persbericht betuigde AXA openlijk spijt aan de tussenpersoon: “AXA ziet zich nadrukkelijk als een intermediairverzekeraar en richt zich onvoorwaardelijk op de professionele tussenpersoon”. Ook Brouwers benadrukte dat de tussenpersoon voor AXA het enige distributiekanaal bleef. “Voorlopig hoef je van ons dit soort initiatieven niet meer te verwachten.”
2002
– Stichting Gidi schrijft bijna 21.000 tussenpersonen aan- Wellowell ziet geen heil meer in tussenpersonen- AXA belooft intermediair trouw na mislukken van Shell Polis- Noorderkroon kost Delta Lloyd, Avéro en Aegon miljoenen- Financiële bijsluiter zorgt voor rumoer op informatieavond Verbond- Achmea koopt grootste deel Royal & SunAlliance Benelux- Aegon kapt met groot aantal expertisebureaus- Fiscus legt bom onder doorlopende provisie- Honderden banen op de tocht bij Achmea- AXA zwijgt over verkoopplannen

Reageer op dit artikel