nieuws

Achmea-dochters doen proef met webafhandeling naturavergoeding

Archief

De direct-writers FBTO en Centraal Beheer voeren een experiment met schadevergoeding in natura. Daarbij kan de verzekerde profiteren van grote inkoopvoordelen via een webshop. De proef die eind dit jaar wordt afgerond, geldt voor eenvoudige schadeverzekeringen, waaronder brandinboedel, reis en avp.

Het experiment met schadevergoeding in natura is een initiatief van Eureko, het moederbedrijf van Achmea waarvan FBTO en Centraal Beheer een onderdeel zijn. Beide Achmea-merken werken daarbij samen met internetwinkel Scalepoint Internationaal (www.scalepoint.com), dat in april van dit jaar een Nederlandse vestiging in Hilversum heeft geopend onder leiding van Mark Boskamp. Scalepoint werkt daartoe samen met Aquila Informatica, die zorg draagt voor de uitrol naar verzekeraars. Volgens Boskamp zal de uitrol per 1 maart plaatshebben naar andere (volmachtverlenende) schadeverzekeraars, waaronder intermediairmaatschappijen. “In principe maken we daarbij geen onderscheid. Elke schadeverzekeraar is ons even lief”, aldus Boskamp.
Email
De nieuwe schadeafhandeling komt hierop neer: bij een schade krijgt de klant – per email – te horen hoe hoog de vervangingswaarde van het verzekerde object dat beschadigd of verloren is. Een link naar de webshop van Scalepoint stelt hem of haar vervolgens in staat hetzelfde object of een ander (duurder) artikel te kopen en aanvullende spullen te bestellen tegen kortingen die door de verzekeraar zijn bedongen. Indien gewenst, kan de verzekerde de schade-uitkering in contanten of een waardebon ontvangen, die kan worden ingewisseld bij speciaalzaken voor bruin- en witgoed.
Reacties
De proef heeft plaats met “enige honderden klanten”, zegt directeur Chris Schonewille van Centraal Beheer Particulieren. “Hun reacties zijn plezierig.” Hij benadrukt dat de direct-writer op zoek blijft naar andere oplossingen voor verzekerden dan het storten van geld op een bankrekening.
Boskamp bevestigt dat er veel gebruik wordt gemaakt van de nieuwe schadeservice. “Uit de lopende proef bij FBTO en Centraal Beheer blijkt dat de meeste verzekerden enthousiast zijn over het gemak van de nieuwe vorm van schadevergoeding. Niet in het minst, omdat de nieuwe televisie, koelkast of telefoon binnen zeven dagen kosteloos thuis wordt bezorgd en geïnstalleerd.”
De nieuwe manier van schadeafhandeling vindt al vier jaar plaats in Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië, Noorwegen, Spanje en Zweden, waar Scalepoint samenwerkt met in totaal zestien schadeverzekeraars.

Reageer op dit artikel