blog

Plus

Archief

Het jaar 2012 is begonnen: het laatste jaar vóór het provisieverbod, vooralsnog beperkt tot complexe producten. Het wachten is op het afscheid van provisie bij schadeverzekeringen. De volmachtmarkt kan als eerste de borst nat maken. De toezichthouders AFM en DNB kijken er met bovengemiddelde interesse naar, hier gretig op gehint door de op kostenbesparing zinnende verzekeraars. Met het Cinjee-debacle vers in het geheugen krijgt de NVGA nog een hele kluif aan het in stand houden van procentuele beloning.

De AFM deed de voorbije maand al van zich spreken in discussies over hypotheekgrenzen én met boetes voor hypotheekkantoren. Zo’n boete is altijd nog beter dan een schadevergoeding voor het schenden van de zorgplicht. Dat verzuim kost Westeinder bijna € 1 mln, hopelijk niet de kop.
Over zorgplicht gesproken: volgens Adfiz ontbrak het tot 2012 aan heldere polisvoorwaarden bij aov’s. En zoals voorman Loek Hermans concludeert: als adviseurs het product niet goed kunnen doorgronden, kunnen ze niet goed adviseren. Waar heb ik dit eerder gehoord? Brand New Day strooit met “Je loog tegen mij” nu nog zout in die financiële wonden.

En terwijl Aegon een al te loslippige Hyver betrapte op verzekeringsfraude, werkten de mensen achter AM en VB al die weken achter de schermen aan ‘iets nieuws’. Deze editie van AM is het eerste tastbare resultaat van de samenvoeging van beide redacties, die al sinds 1987 onderdeel zijn van hetzelfde concern (Wolters Kluwer). AMplus, de nieuwe naam voor Het VB, wordt het tweede resultaat van de ‘fusie’. Daarin gaat u alle achtergronden bij het nieuws teruglezen. Een volgend resultaat is één nieuwe website, met meer inhoud, opgedeeld in vier pijlers (Pensioen, Financiële Planning, Schade en Sociale Zekerheid). Die hoofdthema’s vindt u ook in de tijdschriften terug.

Zo’n integratie is niet zo simpel als ’t klinkt. De cultuur en werkwijze van beide bladen was… nou ja…gewoon anders. Zo lang is het niet geleden dat redactieleden van beide bloedgroepen elkaar meden als de pest. Maar niet langer werken de redacties afzonderlijk aan min of meer dezelfde onderwerpen. Nee, zij werken als één team, met een bundeling van de aanwezige kennis en hun netwerken. Zonder twijfel zal het resultaat een betere inhoud zijn.

De inhoud van nieuwsblad AM blijft gratis. Voor die van opinieblad AMplus blijven we een bijdrage van abonnees vragen. Het is via díe weg dat de bedrijfstak zelf kan bepalen of zij in de toekomst nog mag rekenen op onafhankelijke journalistieke producten. We moeten er toch niet aan denken dat wij net als een internetvergelijker te biecht moeten gaan bij een verzekeraar. En dat wij ons dan bijvoorbeeld The Independent zouden noemen.

 

 

hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel