blog

Aai over de bol

Archief

Verzekeringsmaatschappijen nemen zelfregulering serieus. Een zelfvoldane vaststelling van het Verbond van Verzekeraars, direct nadat de Stichting Toetsing Verzekeraars (STV) de conclusie trok dat naleving van alle gedragscodes en bedrijfsregelingen “beter kan”. Het gaat overigens om liefst 42 (!) regelingen.

Tijdens de laatste ledenvergadering hebben de verzekeraars een nieuwe versie van de overkoepelende Gedragscode Verzekeraars aangenomen. “Nadrukkelijk en meer dan ooit staat het klantbelang voorop”, mocht voorman Ronald Latenstein daarover zeggen. Het doet aan wasmiddelenreclames denken: “nu nog schoner!” Een tuchtraad en onafhankelijke stichting, die voor haar bestaan overigens volledig afhankelijk is van het toetsen van verzekeraars, gaat het allemaal controleren.

 

Die STV deelt ook het Keurmerk Klantgericht Verzekeren uit. Die krijgen verzekeraars die een bepaald niveau halen qua dienstverlening en klantgerichtheid. “Het keurmerk gaat niet over de kwaliteit van verzekeringsproducten”, valt op de website te lezen. Met andere woorden, beste klant, u kunt ook bij een keurmerkverzekeraar terecht voor een waardeloos product. Het laatste keurmerk werd vergeven aan een verzekeraar die eerder dit jaar de aloude colportage van stal haalde om een voet en een uitvaartpolis tussen de deur te krijgen. U begrijpt, “nadrukkelijk en meer dan ooit…”

 

De ‘verzekeraars vernieuwen’ en als aai over de bol wilde minister Maxime Verhagen er bij de ALV nog wel aan toevoegen dat in zijn ogen “de sector een hele grote stap voorwaarts heeft gezet”. Ik moet alleen de eerste klant nog tegenkomen die aan dit circus van codes en keurmerken enige waarde toekent.

 

Geen woorden maar daden graag! Als de AFM een rapport uitbrengt over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, moet het Verbond van Verzekeraars er niet op hameren dat “er geen sprake is van structureel onzorgvuldig handelen bij de vaststelling en uitkering van claims”. Nee, de nadruk moet liggen op de omissies. Als de AFM-stelling klopt dat er producten zijn die geen tot zeer weinig toegevoegde waarde bieden voor de klant, moeten die direct van de markt!

 

Het Verbond zou ook geschokt moeten zijn door de vaststelling dat bij aov-verzekeraars geheel of deels het inzicht ontbreekt in de kosten, schades, voorzieningen en premievolumes per product. Zijn de premies wel een afspiegeling van de daadwerkelijk verzekerde risico’s, kan en mag toch geen vraag zijn. Deze zomer overwerken dus om daar zo snel mogelijk helderheid over te bieden, dat zou het devies moeten zijn.

 

Die tijd zou tevens gebruikt kunnen worden om bestaande klanten met oude polissen over te zetten naar nieuwe aov’s tegen veel betere voorwaarden. Immers, “nadrukkelijk en meer dan ooit …”. Dus wat let de verzekeraars?

 

hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel