blog

Aan het stuur

Archief

Het is dezer dagen hartverwarmend om te mogen aanschouwen hoe de diverse spelers in de wereld van de financiële dienstverlening het beste voorhebben met de klant. “De klant aan het stuur”, heet het. SP-Kamerlid Ewout Irrgang vroeg zich eerder deze maand echter terecht hardop af of zoiets als een klant nog in beeld is, op het moment dat salarissen voor bestuurders van toezichthouders worden bepaald.

De minister van Financiën meende de arbeidsbeloning van AFM-nieuwkomer Ronald Gerritse te moeten verdedigen. Intussen hebben het ministerie en de toezichthouder elkaar wel gevonden in het voornemen om bedrijven tikken op de vingers te geven als die te hoge ‘directe beloningen’ ontvangen. Het is een open norm die in het jongste wetsvoorstel van Financiën is opgenomen. De AFM mag straks bepalen wat ‘kennelijk onredelijk’ is en daarop machtsmiddelen als aanwijzingen, dwangsommen en boetes inzetten.

 

Die vermenging van wetgeving en controle is en blijft zeer onwenselijk. Bovendien is de neiging tot handhaving op dit punt vreemd. Immers, klant en intermediair maken toch zelf een afspraak over werk en kosten? De klant is dus aan het stuur. Hij betaalt. En dan zal de AFM achteraf zeggen dat het bedrag niet passend was?

 

De klant zit ook aan het stuur bij het Verbond van Verzekeraars en de intermediairorganisaties. Zij zitten echter als rij-instructeurs naast hem en trappen te pas en te onpas op de rem of trekken het stuur uit zijn handen. Zo vindt Adfiz financieel advies heel iets anders dan verzekeringsadvies. Te vuur en te zwaard wordt verdedigd dat het loon voor werkzaamheden rond schadeverzekeringen afhangt van de hoogte van een premie. En de klant hoeft niet te weten wat die provisie is; nou ja, alleen als-ie daar echt om vraagt dan. Voor een beroepsgroep die het van advies moet hebben en naast de klant wil staan een op termijn onverdedigbaar standpunt.

 

Fraai is verder de aarzeling van het Verbond van Verzekeraars om klanten klip en klaar in te lichten over de productkosten van de aanbieder. Het Verbond vindt het met een ‘kwalitatieve kostenverklaring’ wel welletjes geweest met die klant. Kom op zeg, je kunt ‘m ook te veel vertellen! Straks gaat de klant zelf nog de route van de lesauto bepalen…

 

Gelukkig gelooft de minister nog in een goede afloop. Hij denkt dat de markt zijn werk gaat doen. Nou ja, hij hóópt dat de markt zijn werk gaat doen. Als dat zo voorspoedig het geval zal zijn als De Jager denkt, dan kan hij ook afschaffing van de toezichthouders overwegen. Met de klant aan het stuur, komt ’t toch wel goed met die marktwerking. Scheelt gelijk tientallen miljoenen euro’s. Daar kunnen klanten dan weer mooie auto’s van kopen.

 

hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel