blog

Verzekeren 1.0

Archief

Ik zie de scène zo voor me: Gerard Cox banjerend door een straat met de naam van een oude zeeheld of schilder, aanbellend bij ieder huis. “Hallo, ik ben van de Yarden en wij bestellen u volgaarne ter aarde. Komp ’t gelegen as ik effe een polisje sluit?” Jawel, mensen, 2011 is gestart en Yarden haalt de verkoopmethode colportage van stal om wat meer uitvaartverzekeringen te slijten. Ach ja, het provisieverbod is pas in 2013 van kracht, dus er is nog even tijd. Elk commentaar bij deze ontwikkeling is eigenlijk overbodig. Het is zo ‘Verzekeren 1.0′, dat je bijna niet gelooft dat het nog bestaat.

Gelukkig meldt Yarden op de eigen website dat haar medewerkers "maximale aandacht hebben voor iedere afzonderlijke klant en elke individuele wens daarbij het vaste uitgangspunt is". Een hele geruststelling.

 

Bespeur ik enige twijfel? Wellicht helpt het dan als ik u eraan herinner dat Yarden afgelopen najaar luidkeels protest aantekende tegen de provisiemaatregelen van de minister van Financiën, omdat "de discussie rondom de beloning van financieel intermediairs dreigt door te schieten, met de consument als verliezer"? Yarden zei toen te vrezen "dat er voor consumenten een hoge drempel wordt opgeworpen voor het sluiten van een uitvaartverzekering". De klant centraal, zo is dat!

Als over een jaar blijkt dat Yarden via colportage zijn marktaandeel fors heeft vergroot, krijgen we vast en zeker vanuit Almere te horen, dat het de klant is die vraagt, nee schreeuwt om een uitvaartpolis. Het meest zorgwekkend aan dit hele verhaal is: bij Yarden geloven ze er zelf heilig in. Voor een andere uitleg dan dat dit alles goed is voor de klant en het imago van de bedrijfstak, is men doof.

 

Wat ook niet meer van deze tijd zou moeten zijn, is dat zo’n tien tot twintig assurantiekantoren het lidmaatschap van hun belangenorganisatie opzeggen, met als hoofdreden dat de NVA en NBVA elkaar de hand hebben gereikt. Bij de algemene ledenvergaderingen had één tegenstemmer daar zijn vinger over opgestoken. Naderhand hebben meer leden hun protest alsnog per opzegkaart kenbaar gemaakt. Krachtig, gedurfd en zinvol ook, zo’n opzegging. Daar zullen die resterende 1.200 Adfiz-leden wakker van liggen. Dat zal de eigen belangenbehartiging ten goede komen…

 

Vergis ik me, of zijn dit assurantietussenpersonen die op vrijdagmiddag het liefst nog op hun Berini langs de huizen gaan om centjes op te halen voor het dodenfonds? Denkend en handelend in het verleden, toen geluk nog heel gewoon was!

 

hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel