blog

Schades en schuursponsjes

Archief

Onlangs liep ik klant D. tegen het lijf. Dit gebeurde in de Albert Heijn, ter hoogte van huishoudelijke artikelen. Ik zocht net de schuursponsjes. “Hallo”, groette klant D. Ik draaide me om en groette terug. Vervolgens richtte ik me weer tot de schappen en zette mijn speurtocht naar de sponsjes voort. Ik ging er vanuit dat klant D. zou begrijpen dat de supermarkt onderdeel was van mijn natuurlijke habitat en dat hij me niet verder moest storen. Klant D. dacht daar echter anders over.

“Even over die ene schade”, begon hij, “weet je al wat meer?” Een beetje geschrokken draaide ik me weer om. Van schuursponsjes naar schade; dat was even schakelen. Bovendien had ik werkelijk geen idee welke schade klant D. bedoelde. Nou hebben klanten daar wel vaker last van, dat ze denken dat ik over een soort zesde zintuig beschik. Maar dan kan ik altijd even snel in de computer kijken welke ‘ene’ schade ze bedoelen. Ik twijfelde. Ging ik klant D. nu duidelijk maken dat ik niet op kantoor was – en dus geen dossiers bij de hand had – of ging ik met hem in gesprek. Het voelde niet bepaald prettig, zo’n zakelijk gesprek midden in de supermarkt. En daarbij hoefde klant D. natuurlijk helemaal niet te weten welk merk schuursponsjes ik kocht.

 

Klant D. onderbrak mijn gedachten. “Over die schade die ik had met de Opel”, verduidelijkte hij. Er begon me iets te dagen. Was klant D. niet onlangs tegen een stilstaande auto gereden? (Of zoals een klant het laatst zo mooi formuleerde: “Er stond een auto op de plek waar ik wilde rijden”.) “Zou er niet een expert bij jou langs komen?”, vroeg ik. D. knikte. “Die komt overmorgen.” “Mooi,” zei ik. “Dan moeten we daarop wachten. Bel je even als hij geweest is?” Ik glimlachte beleefd en om te voorkomen dat klant D. nog een konijn uit de hoed toverde, duwde ik snel mijn karretje richting de kassa. Laat die schuursponsjes maar zitten, wegwezen hier.
In de rij bij de kassa dacht ik nog even over het voorval na. Wat is dat toch, dat sommige mensen denken dat je als adviseur 24/7 beschikbaar bent? Ik mijmerde nog wat en ineens, terwijl ik mijn pinpas tevoorschijn haalde, bedacht ik dat ik eigenlijk nog mazzel had: je zal maar huisarts zijn!
 
evuijsters@kluwer.nl

Reageer op dit artikel