blog

Meet and greet

Archief

Eerder deze week vond in De Doelen in Rotterdam de Verzekeringsbranchedag plaats, met als thema ‘100 jaar intermediaire distributie’. Conclusie van spreker Fred de Jong: er is niets veranderd. Discussies over beloning, oneerlijke concurrentie, vertrouwen en de roep om toezicht zijn van alledag. Gelijk heeft hij. Toch een kleine correctie op zijn stelling: een provisieverbod, dat een dag later onderwerp van gesprek was in de Tweede Kamer, wijkt toch af van vroeger.

Door de decennia heen staat de technologie te boek als revolutionair vernieuwend. Toch behoeft dit beeld eveneens correctie: het gaat niet altijd zo snel als gedacht. Zo werd een kleine tien jaar geleden – en weer tien jaar na ADN – Meetingpoint gelanceerd door de verzekeraars ASR en Delta Lloyd. Dít moest de verbindende schakel tussen assurantiekantoren en verzekeraars worden. Ketenintegratie werd het toverwoord. Aan administratieve tijd- en geldverspilling zou een einde komen.

 

“Onze missie is het reduceren van kosten in het intermediaire kanaal om de concurrentiepositie van financieel adviseurs en verzekeraars te optimaliseren”, zo formuleert Meetingpoint het nu. Het bedrijf kent inmiddels zes aandeelhouders. Het zijn de gevestigde intermediairverzekeraars, al is marktleider Achmea daar niet bij. Toch heeft ook Avéro zich inmiddels met producten op het verzamelpunt gemeld en zijn de handen met Aplaza ineen geslagen. De activiteiten verdubbelen jaarlijks, het succesverhaal is daar.

 

En dan drukt plotseling De Goudse de feeststemming door vroegtijdig afscheid te nemen. De verzekeraar zegt zijn intermediair wel op het eígen extranet te verwennen met gemak en service. Een strategische distributiekeuze. Of die is ingegeven door de ontwikkelingen op het provisievlak, zegt de maatschappij er niet bij. Maar dat zou heel wel het geval kunnen zijn. De verzekeraars leveren het wapen van de provisie in en zoeken naar andere middelen om het intermediair in de gewenste richting te sturen. Gemak in de verwerking van offertes, mutaties en schades is zo’n weg.

 

De mensen van Meetingpoint hebben het rationele gelijk aan hun zijde als zij stellen dat voor intermediairverzekeraars standaardisatie in de concurrentie met direct writers en banken noodzakelijk is. En dat onderscheid op dit punt maar tijdelijk is, omdat zowel de concurrentie als de technologische ontwikkeling een voorsprong binnen enkele jaren in een achterstand omzetten. Maar of de ratio het wint, is toch de vraag. Als meer verzekeraars de keuze van De Goudse volgen is Meetingpoint niet meer dan een voetnoot in 100 jaar intermediaire distributie.

 

hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel