blog

Even bellen

Archief

Het gezin heeft een mooi stekje voor de lunch uitgekozen: een bergplateau met een fantastisch uitzicht. Vader houdt met een triomfantelijk gebaar een blikopener omhoog. Op dat moment ziet moeder tot haar grote schrik de auto de berg afrollen. Vader rent er achter aan. (achtergrond muziek: ‘Daddy Cool’ van Boney M). Onderweg springt hij op een fiets. De auto nadert een scherpe bocht en net op tijd slaagt vader er in om via het portierraam naar binnen te klimmen. Dan merkt hij dat het stuur in het stuurslot is gevallen; geen beweging in te krijgen. De camera zoemt uit; we zien de scherpe bocht en voorts de sleutels die nog in de achterklep hangen. En dan komt de tekst in beeld: ‘Even Apeldoorn bellen’.

‘De Picknick’ is het 51e filmpje van meervoudig Gouden Loekie-winnaar Centraal Beheer Achmea. Eerdere hits waren onder andere ‘De Egel’ (strepentrekker laat zich afleiden door egeltje), ‘Joyriding’ (jongeman rijdt vader en zoon Moszkowicz aan) en ‘Schoonmaakster’ (schoonmaaksters poetsen per ongeluk plaats delict schoon). Het zijn zonder uitzondering briljante, humoristische filmpjes en de boodschap is duidelijk: is er stront aan de knikker, dan bel je Centraal Beheer Achmea.

In het geval van de Picknick kan ik me daar wel wat bij voorstellen (autoverzekering, reisverzekering, levensverzekering) maar in een aantal andere reclames is de link naar de polis en de polisvoorwaarden een stuk minder duidelijk. Welke verzekering wil je in hemelsnaam aanspreken als twee poetsvrouwen alle sporen van braak in jouw villa uitwissen? Ik denk niet dat je veel aan je rechtsbijstandpolis hebt. En waarom zou je Centraal Beheer Achmea bellen, wanneer het je nét niet gelukt is het monster van Loch Ness te filmen, omdat je de camera uit had staan (spotje: ‘De wandeling’). Tegen (de gevolgen van) een laag IQ kan je je niet verzekeren, toch? En kent u het spotje ‘cipier’ nog? Hierin wordt een jonge gevangenisbewaarder plots geconfronteerd met een gevangene die hij kort daarvoor flink heeft getreiterd. Dekking zoeken is in dit geval verstandig, maar verder heeft het weinig met verzekeren te maken.

Kortom, de reclamefilmpjes zijn leuk, maar geven regelmatig een vertekend beeld van de (verzekerings)werkelijkheid. En dát zorgt weer voor vervelende discussies. Niet elke schade is immers gedekt en niet elk risico kan worden verzekerd. Misschien moet Centraal Beheer Studios voor wat betreft de inhoud van hun spots zelf wat vaker ‘even Apeldoorn bellen’.

 

evuijsters@kluwer.nl

Reageer op dit artikel