blog

Vertrouwen

Archief

De financiële markt wordt steeds transparanter. Het dienstverleningsdocument, de wet BGFO, financiële bijsluiters, alles is erop gericht om zoveel mogelijk openheid te geven. Financiële producten zijn steeds beter met elkaar te vergelijken en het klantprofiel zorgt ervoor dat klant ook achteráf nog weet waarom hij voor een bepaald product heeft gekozen.

Heel mooi allemaal, óók voor de financieel adviseur die nu, in principe, in alle eerlijkheid zaken kan doen. Niet gehinderd door ‘collega’s’ die de markt verzieken. Niet gestoord door oneerlijke concurrentie.

Toch blijft er één probleem dat met geen document is op te lossen; het wantrouwen van de klant. De maanden (jaren)lange maalstroom van negatieve publiciteit (vaak zó ongenuanceerd gebracht dat niemand kon achterhalen over welk product het ging) heeft de mensen bang gemaakt. Zó bang dat de financieel adviseur nog maar mondjesmaat wordt toegelaten tot de ‘circle of trust’, de beperkte kring van vertrouwenspersonen rondom de klant.

 

En dat is lastig. Want waar bestaat de gemiddelde ‘circle of trust’ van de klant dan wél uit? Familieleden, vrienden, de buurman. Soms is het bijna niet te achterhalen wie er zich op de achtergrond overal mee bemoeien. Over transparantie gesproken! En laten we eerlijk zijn, de ‘adviseur’ bungelt ergens onderaan de financiële voedselketen. Dat discussieert lastig. Hypotheekoffertes worden besproken op verjaardagsfeestjes en worden samen met een verdwaalde pinda van tafel geveegd. Menig gecertificeerd adviseur legt het af tegen de buurman. “De zwager van mijn schoonzus zei dat het niks was”, zoals een klant het onlangs zo mooi illustreerde. Het beroep van deze autoriteit op het gebied van hypotheken; lasser. Ook gehoord: “Een collega heeft slechte ervaringen met die bank. Ik wil mijn hypotheek daar niet onderbrengen.” Dat die collega destijds ruzie had over een spaarrekening doet daarbij schijnbaar niet ter zake.

 

Regelmatig ben ik langer bezig met het ontzenuwen van geruchten en het oplossen van denkfouten dan met de gang naar de notaris. Kortom, we hebben nog een lange weg te gaan als het gaat om het terugwinnen van het vertrouwen.

 

evuijsters@kluwer.nl

Reageer op dit artikel