blog

Theater

Archief

Het aantal mensen dat zich met hulp van instanties uit de schulden moet werken, is tot recordhoogte gestegen. Meer dan 50.000 Nederlanders staan voor gemiddeld € 33.700 in het rood. Veel mensen, politici niet in de laatste plaats, hebben nog wel eens de illusie dat dit tij te keren is met regeltjes. In de strijd tegen overkreditering zijn de verstrekkers en adviseurs van krediet overladen met regels; een nieuw wetsvoorstel ligt klaar. Van de tabakswereld is de kreet ‘Let op, geld lenen kost geld!’ afgekeken en bijna ook het verbod op reclame. Mensen die je gezond verstand zou toedichten, stelden serieus voor om kredietreclames tussen 06.00 en 21.00 uur van de buis te weren.

Het verandert de mentaliteit van menig Nederlander niet. De ministers Zalm en Bos hielden het reclameverbod daarom terecht tegen. Hun opvolger De Jager blijkt van kredietangst te sidderen. Hij vindt het lenen van € 50.000 bij drogisterijketen Kruidvat (en straks vast ook bij zuster Trekpleister) geen punt. “Niet onwenselijk”, heet dat formeel.

 

Voor de gemiddelde kredietbemiddelaar (die zich overigens bij wet nog móet laten belonen via provisie; werk aan de winkel, meneer De Jager!), die vreest dat Kruidvat hem brood uit de mond stoot, is er een schrale troost. Kruidvat is goed voor de consument en dat is een fijne wetenschap als je de klant centraal stelt. “Concurrentie heeft een gunstig effect op de prijs”, weet De Jager. “De rente kan hierdoor lager uitpakken.” Ja, ‘kan’ is een goed woord. Kijk maar eens naar de bankwereld. De marge op de variabele hypotheekrente is in een jaar tijd opgelopen van 1% naar ruim 3%. Het effect van concurrentie valt in het niet bij de drang naar het terughalen van verloren centen.

 

Justitie-collega Hirsch Ballin is minder vrijgevig. Hij typeert het aanbod van de Postcodeloterij voor een voordelige ziektekostenpolis van Agis als ongewenst. Helaas overtuigt zijn argumentatie maar matig. Omdat de Postcodeloterij een exclusief recht heeft “moet vanuit de wet op de kansspelen een schijn van vermenging met andere bedrijven vermeden worden”. Maar expliciet over oneerlijke concurrentie horen we de minister niet. Noch wordt een kanttekening geplaatst bij de oneigenlijkheid van een premiekorting voor een willekeurige collectiviteit als loterijdeelnemers.

 

Die kritiek had verzekeraar Agis zich eerder al zelf moeten aantrekken. In zijn antwoorden kwalificeert de minister de zorgpolis al als niet meer dan een theaterkaartje. Intussen wil eigenaar Achmea als coöperatie de meest vertrouwde verzekeraar van Nederland worden. Knappe marketing om dan het bieden van zekerheid te koppelen aan een loterij!

 

hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel