blog

Sleutelbos

Archief

Klant M. is op visite bij vrienden. Na een gezellig avondje bijpraten, het is inmiddels tegen elven, vindt hij het welletjes. Hij verzamelt zijn spullen en stapt in de auto. Wat klant M.niet weet, is dat hij, behalve zijn eigen spullen, óók de huissleutels van de vrienden in zijn tas heeft gestopt. Per ongeluk uiteraard. Zonder kwade bedoelingen.

Enige tijd later zal klant M. een sleutelbos in zijn tas vinden, die hem in het geheel niet bekend voorkomt. Klant M. zal géén idee hebben waar de sleutelbos vandaan komt of van wie de sleutels kunnen zijn. Klant M. zal voor een raadsel staan.

Maar voor het zover is, gaan we terug naar het huis van de vrienden van klant M. Daar heerst namelijk grote paniek! De huissleutels zijn weg; absoluut onvindbaar. Nadat het hele huis op z’n kop gezet is, concludeert de vrouw des huizes dat ze de sleutels in de voordeur moet hebben laten zitten. Aangezien ze daar óók niet zijn, neemt men aan dat ze zijn gestolen. Ze laten de volgende dag direct nieuwe sloten op alle deuren zetten.

Twee weken later ziet klant M. zijn vrienden weer. Het gesprek komt al snel op de ‘vreemde sleutelbos’ die klant M. onlangs in zijn tas vond. En zo komt de aap uit de mouw. “Wij hebben ons rotgezocht,” aldus de vrienden. De rekening van de nieuwe sloten: € 500.

Klant M. voelt zich schuldig en meldt de schade bij ons kantoor. “Lastig”, zegt mijn collega. “Er is schade, er lijkt mij sprake van een onrechtmatige daad, maar is er dekking? Het geheel is lastig aan te tonen.”

Ik ben het met hem eens. Over het algemeen weet ik precies wanneer iets wél of niet gedekt is, in dit geval heb ik eigenlijk geen idee. We leggen de schade voor aan de verzekeraar.

De verzekeraar stelt dat er wél dekking is, maar dat het probleem ligt bij de aansprakelijkheid. Die is moeilijk vast te stellen. Een afwijzing, vermoeden wij. Groot is dan ook onze verbazing als de nota vervolgens de volgende dag wordt voldaan. “Om de schade snel te kunnen afhandelen en een ingewikkeld onderzoek te vermijden, geven we de klant het voordeel van de twijfel”, aldus de maatschappij. Directe coulance dus. “Zúlke zaken halen nou nooit de krant. Of Radar,” zucht mijn collega. “Maar wél AssurantieMagazine”, zeg ik.

 

evuijsters@kluwer.nl

Reageer op dit artikel