blog

Kerstlichtjes

Archief

December 2009. De herhalingscursus ‘bedrijfshulpverlener’ zit er weer op. Voor de zoveelste keer heb ik het filmpje van de brandende kerstboom gezien. U kent de beelden vast wel; de kerstboom vat vlam en na twintig seconden is het al zó heet dat de schemerlamp spontaan ontbrandt. Binnen dertig seconden staat de hele woonkamer in lichterlaaie. Het zijn verontrustende beelden.

En voor wie denkt dat kerstboombranden slechts voorkomen bij de enkeling die nog echte kaarsjes gebruikt, is er nieuws. Begin deze maand publiceerde de Europese Commissie de resultaten van een onderzoek naar kerstverlichting. Hieruit blijkt dat 30% van de kerstverlichting niet deugt. “Het levert een ‘ernstig veiligheidsrisico’ in huis op”, aldus de onderzoekers. Er wordt nu hard gewerkt aan beter beveiligde kerstverlichting. “Doe de kerstboom ‘uit’ als u weggaat of als u gaat slapen”, luidt het advies voor nu. Maar hoe vaak wordt zoiets niet vergeten? En wat als u even op zolder bent? Dertig seconden zijn zó om!

De oplossing is simpel. Voor de veiligheid van het hele gezin is het verstandig het huis te voorzien van rookmelders. Hang ze op elke strategische plek en word niet verrast door het vuur. Verzekeraars propageren zulks al jaren. Maar niet iedereen luistert. Ondanks de verschillende campagnes van onder andere de overheid heeft nog steeds één op de drie huishoudens geen rookmelder.

De ministers Ter Horst en Van der Laan willen daar nu wat aan doen. In hun nieuwe plannen voor brandveiligheid hebben zij wederom de verzekeraars betrokken. Zowel particulieren als bedrijven vinden blijkbaar dat verzekeraars een meer actieve rol zouden moeten spelen op het gebied van brandpreventie. Bijvoorbeeld; korting op de premie als men een (werkende!) rookmelder heeft of het uitdelen van gratis rookmelders. Op AM web bleken de meningen over de kwestie verdeeld. “Moet een verzekeraar je gaan vertellen dat het verstandig is dat je dat (rookmelder, blusdeken etc. red.) zou moeten kopen en ophangen in je woning? We zijn toch niet met zestien miljoen kleuters in dit land?”, aldus een tegenstander.

Aan de andere kant, zeiden de voorstanders, zouden verzekeraars en intermediair de brandkwestie óók kunnen gebruiken om hun imago op te poetsen. En dát lijkt mij nog niet zo’n gek idee. Het is tenslotte eind december en dan ga je nadenken over cadeautjes en goede voornemens. Een rookmelder levert een (belangrijke) bijdrage aan de brandveiligheid, imagoverbetering én minder kans op (letsel-)schade. We kunnen, als branche, drie vliegen in één klap slaan. Als dát geen goed voornemen is?!

 

evuijsters@kluwer.nl

Reageer op dit artikel