blog

Luizen

Archief

Een dag na de dertigste verjaardag van dit tijdschrift (25 januari 2009) werd internetverzekeraar Inshared gelanceerd. Internet, een medium dat bij de start van AM eigenlijk niet bestond. Laat staan dat voor mogelijk kon worden gehouden dat verzekeringen langs deze digitale weg, zonder tussenkomst van een tussenpersoon, zouden kunnen worden gesloten. Inmiddels is al eens voorspeld dat 80% van de particuliere schadeverzekeringen straks online tot stand komt.

Inshared kreeg op zijn geboortedag steun uit onverwachte hoek. De tv-presentatoren Pauw en Witteman hadden econoom en columnist Erica Verdegaal als gast aan tafel. En die stelde daar onomwonden dat financieel adviseurs een volstrekt overbodige beroepsgroep vormen. Niet alleen het verzekeren van een auto of inboedel, maar ook de cijfers rond hypotheek en pensioen kan de consument op de achterkant van een bierviltje toch allemaal zelf wel uitrekenen. Het ontbrak nog aan een voice-over van Normaal-zanger Bennie Jolink: “Verzekeren kan je zelf!” Het Vara-programma werd een fraai reclamespotje voor doe-het-zelfverzekeraars.
 
Met haar vurige pleidooi om de burger toch vooral zelf al z’n financiën bij elkaar te laten klussen, sloeg Verdegaal de plank volledig mis. Een stortvloed aan onderzoeken heeft uitgewezen dat de Nederlander een financiële onbenul is, een ‘finibeet’.
 
In de uitzending zei Verdegaal ook dat als je dan toch een adviseur inschakelt, “het heel erg treurig is dat je bij mensen terechtkomt die je d’r eigenlijk gewoon inluizen”. De NBVA typeert dit nog keurig als “een eenzijdig beeld”. Op de websites van de Vara en later die van AM trekken veel beschimpte branchegenoten ietwat feller van leer.
 
Een enkeling wijst erop dat Erica van enkele spijkers wel de kop raakte. Zo gelooft Verdegaal niet dat de miljoenen beleggingsverzekeringen, de ontelbare spaarloonconstructies, het oversluiten van hypotheken, en de hype in woonlasten- en uitvaartpolissen uitsluitend het gevolg zijn van een schreeuwende vraag van klanten. Evenmin denkt zij dat die massale afzet van polissen louter voortvloeit uit hoogwaardige, op maat gesneden financiële adviezen. Wijzend op de geldstromen kan zij tussenpersonen weinig anders zien dan verkopers.
 
Haar mening wordt op deze punten wél gesteund door menig onderzoeksrapport. De laatste was in 2008 van SEO: “de tussenpersoon heeft er over het algemeen nog niet voor gekozen om aan de kant van de consument te staan”.
 
Volgens SEO, en Verdegaal zal dat onderschrijven, is het tijd voor een ander verdienmodel. Maar de onderzoekers constateren dat “de ‘zin’ om met nieuwe beloningsmodellen te werken, niet groot is; het gaat allemaal best goed zo”. Zij stelden ook dat “de benodigde cultuuromslag nog niet heeft plaatsgevonden in de sector”. Diverse reacties op de kritiek van Verdegaal zijn daar, vast en zeker onbedoeld, het bewijs van.
 
Henri Drost

Reageer op dit artikel