blog

Second Europa

Archief

In het chique Amstel Hotel liet een Indiaas trio er op een decemberdag in 2006 geen misverstand over bestaan. First Europa zou binnen vijf jaar wereldwijd de nummer één zijn in particuliere schadeverzekeringen. Daartoe zou in ons land (vooral via Google) voor € 12 mln worden geïnvesteerd.

In woord ging het de internettussenpersoon ook al snel voor de wind. Van 25 polissen per dag werd de productie opgevoerd naar 75 per dag. Veelbelovende daden bleven echter achterwege. Het vertrek bij volmachtbedrijf Voogd & Voogd was een voorteken. Het boek gaat nu dicht met nog geen 2.000 lopende autoverzekeringen erin. Het avontuur is mislukt.
Het zou een dure fout zijn als intermediaire partijen op basis van dit fiasco zouden concluderen dat internet zo’n vaart niet loopt. Dat, alle consternatie ten spijt, de tussenpersoon het uiteindelijk toch wint van alle andere, onpersoonlijke verkoopkanalen. Vrijwel elke editie van AM – ook dit nummer – bevat signalen die een andere richting op wijzen. Wellicht overtuigt een opsomming van ongemakkelijke waarheden.
 
Cijfers (onder meer van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek en vergelijkingssite Independer) tonen aan dat de premies voor autoverzekeringen de laatste jaren met tientallen percentages dalen. Natuurlijk maken goede schadestatistieken dit mogelijk, maar de drijvende kracht erachter moet worden gezocht in de harde concurrentie. Nergens komt die strijd zo duidelijk tot uiting als op internet. Bij menig autoverzekeraar is Independer de grootste producent. Eén draai aan de premieknop is allesbepalend voor de hoeveelheid nieuwe polissen. En gedraaid wordt er!
 
Gesloten wordt er ook. In de tweede helft van 2007 steeg de online verzekeringsomzet in ons land met 54%. Cijfers uit ons omringende landen zijn nog sprekender. Het snelst groeiende Britse verzekeringsbedrijf is Swiftcover, die in drie jaar tijd een half miljoen polissen online heeft gesloten. Allianz24.de vergaarde in twee jaar tijd 177.000 autoverzekeringen. Duitslands nummer twee in auto’s heeft via internet (Huk24.de) al 800.000 polissen in portefeuille. ING verwelkomt in België 300 autoverzekerden per dag.
 
Niets wijst erop dat deze trend aan ons land voorbij gaat. Sterker nog, met de entree van Ditzo, Allsecur en de Postbank Autoverzekering kan de bedrijfstak de borst gaan nat maken. Er is eerder een versnelling van de ontwikkeling te verwachten dan een vertraging. In dit nummer voorspellen kenners van JungleRating dat NN, Aegon, Delta Lloyd en Reaal binnen vijf jaar allemaal onder eigen naam direct polissen aan het verkopen zijn.
 
Een ondermijning van de intermediaire verzekeringsportefeuille is ontegenzeggelijk gaande. Dit blijft niet alleen beperkt tot de autoverzekering. Kijk bijvoorbeeld maar naar de kelderende premies voor overlijdensrisicoverzekeringen, evenzeer een marktsegment waar internet als middel voor premievergelijking en verkoop een rol van betekenis gaat spelen.
 
Meesmuilend lachen om de stille aftocht van First Europa is derhalve niet op z’n plaats. Knipper maar eens met de ogen en een betere opvolger staat alweer in de startblokken.
 
Henri Drost

Reageer op dit artikel