MS Amlin onderstreept maar weer eens dat de resultaten van autoverzekeraars marktbreed al geruime tijd onder druk staan. De verzekeraar ziet in telematica een van opties om het tij te keren. Erwin van Tol, Lead Underwriter Fleet van MS Amlin: “Wij hopen hiermee beter inzicht te krijgen in het rijgedrag van onze verzekerden. Daarmee kunnen we onze klanten helpen met het terugbrengen van hun schadelast.”
Rijstijl aanpassen
Ook is de verwachting dat wanneer chauffeurs worden geconfronteerd met hun eigen rijgedrag, zij hun rijstijl zullen aanpassen. “Een belangrijk doel van de pilot is om inzicht te krijgen in hoe chauffeurs hun rijstijl aanpassen als ze weten dat er een kastje in hun auto zit,” zegt Van Tol, die zelf ook een kastje heeft laten inbouwen.
Het kastje meet onder andere snelheid (absoluut en ten opzichte van de toegestane maximum snelheid), acceleratie, bochtengedrag en g-krachten. Op basis van deze waarden wordt een score berekend voor het rijgedrag van de medewerker.
Rijgedrag beïnvloeden
Door het telematics-kastje binnen de eigen gelederen te testen, kan MS Amlin onderzoeken welke feedback voor een chauffeur het meest interessant is, en welke informatie voor een verzekeraar of beheerder van een wagenpark het beste helpt om rijgedrag te analyseren en te beïnvloeden.
Gebruikers kunnen online hun rijstijl analyseren en krijgen tips ter verbetering van hun rijgedrag. Als werkgever (en eventueel later ook als verzekeraar) heeft MS Amlin uitsluitend toegang tot de data op geaggregeerd niveau.
Pilot tot eind dit jaar
MS Amlin doet de pilot in samenwerking met insurethebox, een Engelse autoverzekeraar voor de particuliere markt die net als MS Amlin onderdeel is van het verzekeringsconcern MS&AD. De pilot loopt tot eind dit jaar. Op basis van de resultaten van de pilot zal MS Amlin bepalen of en hoe telematics worden ingezet bij haar Fleetklanten.