De innovatieformule van NN is volgens Van der Werf zo succesvol dat de verzekeraar het concept gaat exporteren. “In Hongarije heeft NN al een innovatielab, en Roemenië, Turkije en Spanje volgen snel.”
Die buitenlandse uitbreiding vindt plaats terwijl het Nederlandse voorbeeld nog maar twee jaar bestaat. In een opgeknapte tabaksfabriek in Den Haag huist Sparklab tussen de designbedrijfjes en gameontwikkelaars met jonge werknemers die in korte broek en op slippers brainstormen. Een omgeving die uitnodigt tot creativiteit, aldus Van der Werf. “Op een kantoor zit je in je comfortzone. Als je hier rondloopt, kijk je met een heel andere bril naar de wereld en naar je bedrijf.”
Producten van de toekomst
Sparklab is voor NN een soort werkplaats om de producten van de toekomst te ontwikkelen. “Dat kunnen verzekeringsproducten zijn, maar ook diensten. Als ze maar problemen van onze klanten oplossen. We willen werken aan de wereld van overmorgen, zodat we ons bedrijf klaarmaken om ook straks nog van betekenis te kunnen zijn.” Onder andere autoverzekering Gappie (voor als je even de bolide van je buurman leent) werd geboren in het innovatielab, net als het Nederlands Cyber Collectief.
“De start-ups die we hier bedenken zijn onze pockets of growth. Dit is waar we met NN in de toekomst ons geld mee verdienen”, concludeert Van der Werf. Ze krijgt bijval van Sparklab-collega Albert van de Spek. Volgens hem staat het innovatielab nog maar aan het begin. Er zullen vanuit de oude tabaksfabriek meer start-ups voor nieuwe verzekeringsproducten de markt gaan betreden, verwacht hij. “Het is heel leerzaam. De verzekeringsindustrie verandert en waar dat eindigt is moeilijk te voorspellen.”
Kokke van der Werf of de andere sprekers ontmoeten? Klik hier om deel te nemen aan am:innosurance.
Meer over Sparklab en hoe je innovatie in een organisatie inbedt, lees je in het meinummer van am:magazine. Dat verschijnt op 19 mei.
Meer am:innosurance
Lees ook het interview met hoogleraar Maarten Steinbuch: am:innosurance (1): ‘De nieuwe tijd komt er aan, verzekeraars moeten nu instappen’
En een interview met Patrick van der Pijl, oprichter van Business Models Inc en auteur van de wereldwijde bestseller Business Model Generation: am:innosurance (2): ‘Schade is niet het sluitstuk’