Deel één van de evaluatie van het provisieverbod werd begin dit jaar al gegund aan CentERdata. Dit Tilburgse bureau onderzoekt de invloed van het verbod op de keuzes die consumenten maken. Het ministerie van Financiën was toen nog in onderhandeling met twee partijen voor het onderzoek naar de markteffecten. Het beste bod kwam uiteindelijk van Decisio. Vanochtend werden de handtekeningen onder het contract gezet. Hoeveel geld met de onderhandse aanbesteding gemoeid is, wil het ministerie niet bekendmaken.
Cultuurverandering en toegankelijkheid advies
Het onderzoek van Decisio naar de markteffecten begint deze week. Het bureau brengt in beeld hoe de financiële dienstverlening zich sinds 2013 heeft ontwikkeld. De belangrijkste thema's daarbij zijn cultuurverandering van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering, toegankelijkheid van advies en de ontwikkeling van het speelveld tussen distributiekanalen (adviseurs/bemiddelaars en rechtstreekse aanbieders).
Evaluatie in oktober naar de Kamer
Decisio en CentERdata moeten dit najaar klaar zijn met hun onderzoeken. De minister heeft aangegeven dat hij de evaluatie van het provisieverbod in oktober naar de Tweede Kamer wil sturen. Volgens het ministerie verloopt deel één van het onderzoek, waarmee CentERdata in januari is begonnen, nog volgens planning.
In totaal nodigde het ministerie van Financiën tien verschillende partijen uit om mee te dingen naar beide delen van de evaluatie. Voor het onderzoek naar consumentengedrag dongen uiteindelijk vier partijen mee. Voor het onderzoek naar de markeffecten van het provisieverbod brachten twee bureaus een bod uit.