Rabo-medewerkers zijn niet trots op hun werkgever en vinden dat de directie een onduidelijk verhaal heeft over de toekomst. Samen met bureaucratie en een gebrek aan snelheid zijn dat de belangrijkste uitkomsten van een intern onderzoek, de “Organisation Health Index”.
HR-directeur Janine Vos van de Rabobank bevestigt tegenover het FD de negatieve uitkomsten van het medewerkersonderzoek. “We hadden vooraf niet gedacht dat de uitkomsten heel goed zouden zijn, maar op sommige punten was de score zo dat – als we de intentie al niet hadden – we daar wat aan doen”, zegt ze.
Reorganisatie
Tanja van den Heuvel, voorzitter van de ondernemingsraad van Rabobank Nederland, wijt de lage moraal onder meer aan de reorganisatie die moet leiden tot het schrappen van een kwart van de 47.000 fte’s voor het eind van 2019. HR-directeur Vos benadrukt in het FD dat de reorganisatie niet de enige reden kan zijn voor de lage score. “Natuurlijk is er daardoor onzekerheid, maar dat mag geen excuus zijn, als zoveel mensen dit vinden.”
Beterschap
Bestuursvoorzitter Wiebe Draijer heeft volgens de krant in een interne blog beterschap beloofd. Ook zegt Vos dat de resultaten met leidinggevenden zijn besproken en er verschillende maatregelen zijn genomen. In het vervolg wil de Rabobank driemaal per jaar de tevredenheid van medewerkers onderzoeken. Zo wil de bank voorkomen opnieuw voor onaangename verrassingen komen te staan.