In zijn blog stelt Van der Wal dat het aantal adviseurs dat uitvaartadvies 'meeneemt' groeit. "Gelukkig. Tegelijkertijd blijkt dat sommigen het toch nog steeds lastig vinden. Dat merkte ik onlangs zelf weer tijdens een bijeenkomst van intermediairs. Verscheidene adviseurs uitten hierbij hun verbazing over het feit dat het collega’s soms niet lukt om uitvaartverzekeringen over de bühne te brengen."
"De een vindt het blijkbaar een lastiger onderwerp om aan te kaarten dan de ander… ‘Mijn klant wil of kan dat niet betalen’, is een veelgehoorde tegenwerping. Of ‘Het adviseren over uitvaart is bijna vrijwilligerswerk geworden.’ Soms vindt men het relatief veel werk en tijd en de winstmarge uiteindelijk te klein. Of het lukt niet om de eigen uitvaartvergoeding naar klanten toe te rechtvaardigen."
Meer gemeentelijke uitvaarten door provisieverbod
In een eerdere blog op de eigen site van Monuta pleitte Van der Wal daarom onlangs voor subsidie op uitvaartadvies. Volgens hem is door het provisieverbod het aantal gemeentelijke uitvaarten de afgelopen jaren toegenomen. Die hobbel ten spijt stelt Van der Wal nu dat dat geven van een totaaladvies aan de klant "een must" blijft. "Goed luisteren en de juiste vragen stellen geven een goed beeld van wat hij of zij nodig heeft. En dat betekent ook: inventariseren welke uitvaartwensen er zijn. Ook al is het misschien niet het makkelijkste onderwerp om over te beginnen. Maak het bespreekbaar. Neem je werk als adviseur serieus. De klant komt immers bij jou voor een eerlijk en ook volledig advies."
Alle werkzaamheden in de nazorgfase
"Wat helpt: wees overtuigd van je eigen kunnen. En leg je klanten helder en open uit waar ze precies voor betalen. Een klant heeft vaak geen idee. Naast het inventariseren van de uitvaartwensen en het in kaart brengen van de financiële situatie vergelijk je ook regelmatig voorwaarden en premies, vraag je de polis aan en controleert deze op onjuistheden en natuurlijk alle werkzaamheden in de nazorgfase. Wees dus transparant en vertel het! Klanten zullen je openheid waarderen. (...) Wees betrokken, vraag de klant naar zijn verwachtingen en informeer daarbij ook naar een uitvaartvaartzekering. Pas dan is je advies kwalitatief en volledig."