Uit onderzoek van de bank blijkt nu dat negentig medewerkers bij de zaak betrokken waren. Op individuele basis wordt nu beoordeeld welke maatregelen tegen de medewerkers worden genomen. “Deze kunnen in principe variëren van berisping tot ontslag”, aldus Woelders.
De betrokken werknemers gingen de fout in bij offertes die de bank aan klanten verstrekte die afweken van eerdere adviezen of die incompleet waren. Daarvoor is altijd een handtekening nodig van de klant, ook als de wijziging geen verdere impact heeft. De handtekening geeft aan dat het verbeterde advies is gezien en besproken.
Algemeen directeur Frans Woelders van ABN AMRO Retail: ‘Ik snap dat het voor een adviseur lastig kan zijn om terug te gaan naar de klant, als het gaat om een wijziging in het advies waarbij er geen impact is voor de klant. Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt.’
Arbeidsrechtelijke gevolgen
Tegen het FD zegt een anonieme geschorste medewerker dat het altijd ging om hele kleine details. “De hypotheek was krediettechnisch altijd in orde”, zegt hij.
De woordvoerder van de bank zegt dat het momenteel erg druk is bij hypotheekadvies. Maar dat de bank klanten nu doorverwijst naar tussenpersonen met wie ABN Amro een langdurige relatie heeft. “Klanten die in tijdnood komen met hun hypotheek worden met voorrang geholpen”.
Woelders geeft ook een toelichting op de zaak op de site van ABN Amro