Jeroen Baart (Riwal): 'Verzekeraars denken nog teveel in hokjes'

Jeroen Baart (Riwal): 'Verzekeraars denken nog teveel in hokjes'

Het inleven in de klant is voor verzekeraars nog altijd een lastig verhaal. Dat stelt Jeroen Baart, risk & insurance manager bij het Dordtse hoog- en verreikerbedrijf Riwal. Baart is één van de sprekers tijdens am:schade, dat op 15 december plaatsvindt en ook dit jaar in het teken staat van risicomanagement.

Verzekeraars denken volgens Baart, die eerder werkte als underwriter bij Stad Rotterdam en risk & insurance manager bij ingenieursbureau Arcadis, nog teveel in hokjes. "Ze classificeren jou in hokje A en plakken daar dan een product uit hokje B of C aan vast. Het inleven in de klant is moeilijk. In mijn beleving zitten veel mensen bij verzekeraars meestal achter een bureau, terwijl ze eropuit zouden moeten gaan. Niet alleen om te controleren of de rookmelder goed hangt, maar ook om mee te denken over wat de continuïteit van een bedrijf kan bedreigen."

Verzekeren vooral een financiële afweging
Hoewel zijn functieomschrijving anders doet vermoeden, ziet Baart het vak van risk & insurance manager echt als twee gescheiden werelden. "Als risicomanager is mijn doel dat door middel van risicomanagement bedrijfsprocessen zoveel mogelijk ongehinderd kunnen doorlopen. En om te proberen te anticiperen op toekomstige gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld bij een Brexit. Het belangrijkste onderdeel van mijn werk is zorgen dat risico's geïdentificeerd worden. Daarna ga je kijken welke risico's je zelf kunt mitigeren en welke je kunt onderbrengen bij een verzekeraar. Dat laatste is toch vooral een financiële afweging."

Inschrijven voor hét schade-event van de verzekeringsbranche kan hier.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.