Het gaat in de zaak om twee klanten die zich tot John P. de Wit Assurantiën in Stellendam wenden voor een hypotheek. Er wordt een hypotheekadviesrapport opgesteld en er komt een hypotheek bij Florius tot stand. De twee klanten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de terugbetaling van de geldlening.
Op een gegeven moment raakt de verhouding tussen de twee klanten ernstig verstoord en de woning moet worden verkocht. Dat leidt tot een restschuld die door de klanten aan Florius wordt voldaan.
Afschrift
Een van de klanten wil vervolgens een afschrift van het adviesrapport van de tussenpersoon hebben om aan de hand daarvan haar verdere positie ten opzichte van de tussenpersoon en haar ex te kunnen bepalen.
Maar dat weigert de tussenpersoon. Die wenst het rapport niet aan de klant te verstrekken omdat de ex daar bezwaar tegen heeft gemaakt. Om zijn standpunt kracht bij te zetten doet de tussenpersoon een beroep op de Wet bescherming persoonsgegevens. Ter zitting verklaart de tussenpersoon dat als de klanten al in de adviesfase hadden gevraagd om het rapport, dat geen probleem was geweest; ieder van hen had recht op het rapport.
Belang
De Geschillencommissie ziet daarom niet in waarom het rapport niet aan de klant mag worden verstrekt. "Consument heeft bovendien een belang bij het verkrijgen van het rapport. De Commissie is van oordeel dat de Wet bescherming persoonsgegevens hieraan niet in de weg staat. Het beroep van de tussenpersoon op artikel 35 en 43 Wbp leidt niet tot een ander oordeel. Het voorgaande leidt ertoe dat de tussenpersoon (een afschrift van) het rapport aan consument dient te verstrekken."